Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Rapport: Kritiska röster tystas med nya metoder

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 08:18 CET

En ny rapport från Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter visar att möjligheterna för oberoende organisationer att verka fritt under senare år inskränkts i många av världens länder. Auktoritära regimer använder sig i allt större utsträckning av administrativa regleringar och byråkratiska trakasserier för att tysta kritiska röster. Därigenom undgår de ofta negativ uppmärksamhet från omvärlden. Rapporten lanseras idag vid ett seminarium i Stockholm. Dess slutsatser presenteras också i en debattartikel i dagens Upsala Nya Tidning.

- Problemet med den inskränkta föreningsfriheten borde uppmärksammas mer än vad som är fallet idag, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

I rapporten ”Så tystas de kritiska rösterna – en rapport om det civilsamhällets ökade utsatthet globalt, i Ryssland och i Belarus” beskrivs hur det senaste decenniet präglats av inskränkningar i föreningsfriheten runt om i världen. Under 2009 och 2010 utsattes till exempel civilsamhället för en mängd restriktioner i cirka 90 av världens länder. Det handlar bland annat om byråkratiska regleringar och andra administrativa åtgärder som inte drar till sig omvärldens kritiska strålkastarljus, men ändå – eller snarare just därför – innebär att många oberoende organisationer får allt svårare att verka. Samtidigt försöker de aktuella regimerna ge sken av att det finns ett fungerande civilsamhälle.

Rapporten presenteras vid ett seminarium i Stockholm idag. (Plats: Forum Syd, Katarinavägen 20. Tid: 9.30-11.30). Förutom rapportförfattaren Sofia Uggla medverkar Sveriges demokratiambassadör Maria Leissner och den ryske människorättsförsvararen Dmitrij Makarov.

Debattartikeln i UNT kan läsas här: http://www.unt.se/debatt/fortryck-i-det-fordolda-1541785.aspx

Rapporten ”Så tystas de kritiska rösterna” kan läsas eller laddas ner här: http://vitryssland.wordpress.com/2011/11/22/rapport-sa-tystas-de-kritiska-rosterna/

För mer information, kontakta:
Martin Uggla, ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

uggla@ostgruppen.se

www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.