Kroatiska Turistbyrån

Kroatien får sin första vattenpark i närheten av sommarfavoriten Split

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 14:27 CET

Dugopolje - Vattenpark i inlandet bakom Split

Bygget av en stor vattenpark i närheten av avfarten från motorvägen i Dugopolje, ca15 km från Split, har påbörjats. Det är den första turistverksamheten av denna sort i Kroatien. Parken beräknas stå färdig till början av nästa turistsäsong. Investeringen är värd 35 miljoner euro och projektets ledare är företaget Margaritum som ägs av fonden Primatum FCP Specialized Investment Fund från Luxemburg. Nöjesvattenparken kommer att breda ut sig på 120000 kvadratmeter och ta emot 5000 besökare varje dag.

Under den första fasen ska den största delen av parkens vattenareor byggas: bassänger,  rutschbanor, en konstgjord flod, vattenkanaler med vågor, idrottsanläggningar, motell och restauranger med tillhörande faciliteter. Under följande byggnadsfaser kommer huvudbyggnaden att byggas ut, vattenanläggningarna att utvidgas och man kommer att bygga ett akvarium och göra landskapsplanering.

Turistföreningen i Splitsko-dalmatinska län | www.dalmatia.hr
Kommunen Dugopolje | www.dugopolje.hr

Kroatien har en lång turisttradition och stora utvecklingsmöjligheter. Fördelarna med turistprodukten är de bevarade naturtillgångarna och miljön, det kulturella och historiska arvet, det ljumma medelhavsklimatet, närheten till de europeiska marknaderna samt möjligheten till en aktiv semester på ekologiskt skyddade resmål.