Stressa Ner

Krönika Andas ner i tårna

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 12:52 CET

Andas ner i tårna

Att djupandas är ett bra sätt att få en avspänning i hela kroppen – från huvudet ända ner i tårna. Djupandningen gör att du känner dig avslappnad och mindre stressad. Genom att lära dig en bra och enkel andningsövning har du ett redskap att ta till när du känner dig uppjagad, spänd eller ska ha ett viktigt framträdande.

Gör så här:

Lägg dig ner på rygg (eller sätt dig till bekvämt tillbakalutad) och blunda. Dra in ett djupt andetag genom näsan och räkna till fem i lugn takt. Håll andan och räkna till fem. Andas sedan ut, genom näsan, och räkna till tio. Håll andan utanför kroppen och räkna till fem. Börja om och fortsätt i cirka fem minuter.

Denna övning 5-5-10-5 sprider ett lugn i hela kroppen, du blir avspänd och avslappnad. Samtidigt syresätts blodet. Om man andas ytligt, som under stress, har kroppen svårt att göra sig av med koldioxid i tillräcklig takt med följd att energinivån sjunker. Genom att utandningen i övningen är längre än inandningen rensar du kroppen från koldioxid och frigör energi. Koldioxid är en rest efter kroppens förbränning av kolhydrater, fett och proteiner.

Gör andningsövningen dagligen, gärna 2-3 gånger, cirka fem minuter per gång.

Varma hälsningar

Eva Robild och Mette Bohlin

PS. Som vanligt får du gärna vidarebefodra krönikan till andra. De kan anmäla sig på MyNewsdesk och få krönikan eller mejla till info@stressaner.se för att få krönikan varje månad.

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se