Stress Ner

Krönika: ​Det du vattnar, det växer

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2020 08:33 CET

Så här års är vi många som sår frön till blommor och grönsaker. Väntar på att den lilla grodden ska titta upp så att vi kan pyssla om den; ge den ljus, näring och vatten. Vår omtanke bidrar till att den lilla växten blir stor och vacker, blommar i överflöd eller ger goda grönsaker att äta.

Tänk att det lilla fröet väcker så mycket i oss, vårkänslor, lust, omsorg och drömmar. Låter vi barnen vara med och odla kan vi se hur de får empati för den lilla växten de satts att ta hand om. Dessutom växer de med ansvaret!

Det är viktigt att vi vattnar det vi vill ska växa också i överförd betydelse. För oss, Eva och Mette, har vi under vintern funderat på hur vår vänskap och vårt yrkesmässiga samarbete kan frodas när vi inte har en ny bok att skriva på. Vi har landat i känslan av att vi vill sprida vårt budskap från boken Odla med barnbarn till fler. Vi är stolta över att ha gjort en bok där vi inte bara fått in kunskap om att odla utan också omtanke om varandra. Vi har skrivit in en varm känsla av att odling också kan var viktig för att odla relationen och att närheten till jord, fröer och plantor förlängningen knyter oss närmare naturen och gör det självklart att värna om den på alla vis. Vi bestämde oss därför för att de boken ett nytt liv och har startat ett Instagram-konto där vi kan fortsätta sprida dessa tankar. Följ oss gärna på @odla_med_barnbarn

Vattnar du relationer du vill ska växa? Ger du gödning till tankar, kärlek, omtanke, målsättningar, dina intressen och drömmar? Eller spiller du vatten på oförrätter, konflikter, skvaller och missunnsamhet?

Fundera en stund på vad du vill ska växa, och bli medveten om vad det leder till.

Bästa hälsningar

Mette och Eva

PS. Den 18 april håller Mette en heldag i yoga och meditation i Skäret tillsammans med Kennet Riton. För info och anmälan: mette_bohlin@telia.com

Stressa Ner-krönikorna skrivs av naturläkare Mette Bohlin och journalist/författare Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska samt E-böcker på temat Tankar om, t ex Tankar om Stress, Tankar om Självkänsla. Dessutom finns ljudboken Stressa Ner med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln samt via www.robild.se