Stressa Ner

Krönika Ett äpple för miljön

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2019 10:58 CET

Ett äpple för miljön

Nu pratas det miljö och klimat överallt. I media, på jobbet, bland kompisar och hemma. Många barn kommer från skolan med frågor, men ibland också med oro och stress, i värsta fall ångest över att inte veta hur framtiden ska bli.

Vissa blir lamslagna av osäkerheten, andra riktar sig oro utåt som rikskända Greta Thunberg som skolstrejkar för att få politikerna att agera. Om du vill bidra men är osäker på hur föreslår vi att du börjar med dig själv och din familj.

Genom att leva lite mer ekologiskt i vardagen är du med och bidrar till din egen hälsa och minskade utsläpp i naturen. Börja med att äta en frukt om dagen, hemmaodlad eller ekologisk förstås, gärna närodlad när det går. Visst är ekologiskt dyrare, men det är bättre att äta en bra frukt än många besprutade.

På det här sättet gör du något gott för dig själv och miljön.

Om du inte tror att din lilla insats kan göra skillnad så kan vi berätta om Gustav, mannen som hatade sitt jobb. Hans förändring började med att han åt ett äpple om dagen. Så småningom fick han kraft nog att säga upp sig och starta på ny kula. En liten förändring, ett äpple om dagen, var det frö som startade den stora förändringen.

Eva och Mette

PS. Välkommen till retreatet Modet att leva i kärlek i Skäret, Kullahalvön, denna gång 4-7 april 2019. Från torsdag kl 09 till söndag kl 14. Mer info på mette_bohlin@telia.com

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Örtte & Huskurer, Odla med barnbarn, Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska och E-böcker på temat Tankar om, till exempel Tankar om Naturlig läkning, Tankar om Stress. Stressa Ner finns även som ljudbok med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se