Stressa Ner

Krönika: Lider du av soffrygg?

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 11:11 CET

Lider du av soffrygg?

Tillbringar du en stor del av dygnet i soffan? Då är du i riskzonen för att få så kallad soffrygg. Eller kanske sitter du böjd över skärmen och är på väg att utveckla iPad-nacke?

Att gå från ett stillasittande jobb till en lika stillasittande fritid är inte bra för kroppen. Din rygg är gjord för att kunna böjas både fram och tillbaka, och vridas åt både höger och vänster. Är du stel? Gör det ont? Då är det hög tid att du gör något åt det, innan du får allvarliga problem.

Börja med att lägga fjärrkontrollen framme vid tv:n så att du måste resa dig varje gång du ska byta kanal. Prova en vecka och se om det gör någon skillnad!

Fundera också på vilken kroppsdel det verkligen är som behöver vila när du kommer hem. Om det är hjärnan som behöver vila så är det så att kroppen behöver röra på sig. Då är det perfekt med en promenad, en joggingrunda eller ett pass på gymmet. Har du ett fysiskt arbete kanske du behöver göra andra rörelser som gör dig smidig och/eller stark. Kanske passar då yoga eller qigong.

Fundera också på hur du känner dig efter en kväll i soffan. Man kan faktiskt bli trött av att sitta stilla för mycket.

Varma hälsningar
Eva Robild & Mette Bohlin

PS. Du vet väl att du gärna får sprida våra krönikor. Numera hittar du oss även på Facebook där vi har en sida som heter Tonårsboken. Gå gärna in och gilla oss där!

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se