Stress Ner

Krönika Nedkopplad jul

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 07:46 CET

Krönika nedkopplad jul

Koppla ner i jul och ge dig själv en teknikfri ledighet.

På samma sätt som kroppen behöver vila efter hårt fysiskt arbete behöver huvudet vila när det haft mycket att göra. Och vem har inte fullt upp just före jul?

Det sägs att det tar uppemot tjugo minuter att hitta fokus igen efter att ha blivit avbruten. Vad händer då om mobilen plingar till för samtal, sms eller uppdateringar stup i kvarten? Jo, vi blir stressade.

Ofta är vuxna oroliga för sina barn och tonåringars teknikberoende. Fråga dig själv om du är en förebild, eller kan bli.

Börja med att lägga ifrån dig mobilen, läsplattan och laptopen när du läser en bok, äter, är ute i naturen, pratar med din partner, ammar, går på toaletten eller leker med ditt barn. Givetvis ska den vara avstängd eller tyst.

När så julen kommer lägger du undan den helt. I en vecka. Måste du vara nåbar så bestäm en fast tid per dag som du kollar av allt, sedan stänger du igen.

Ge dig själv en plattform för närvaro och återhämtning. En riktigt gammaldags jul.

En riktigt skön jul önskar

Mette och Eva

PS. Hårda julklappar med mycket omtanke hittar du på vår hemsida och i webshopen www.robild.se

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD och två böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se