Stressa Ner

Krönika Stilla dig

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2017 20:18 CEST

Så här års djupnar grönskan och naturen går in i en lugnare fas, skördetiden. Passa på att tanka kraft i naturen och stilla dig du också innan höstens många aktiviteter slukar din tid.

Vi människor är en del av naturen, men i vardagen är det lätt att glömma hur mycket vi kan ha glädje av att följa dess naturliga rytm. Grönskan är så här års inte lika piggt påträngande som försommarens ljusa blad, och vi är många som har lättare att gå ner i varv nu när färgerna djupnar. I de mörkare nyanserna känner vi värme, en upplevelse av att bli omsluten. Se bara på hur månen blir större och solen sjunker bakom horisonten som en stor orangegul apelsin.

Visst kan skördetiden också skänka ett visst vemod, ett tecken på att sommaren går mot sitt slut. Desto mer värdefullt blir det att njut av den här tiden. Ännu finns det många varma dagar och sköna kvällar kvar att uppfyllas av. Tillbringa så mycket tid du kan utomhus för att tanka ljus och kraft inför vintern.

Är du tillbaka på jobbet så ta en promenad på lunchen, kanske kan du äta picknick i parken med en kollega? Till helgen kan du ge dig ut i naturen för att plocka bär och svamp. Tänk vilken rikedom skogen rymmer, och gläd dig åt allemansrätten som ger oss möjlighet att skörda naturens guld. Eller lägg dig i det höga gräset, se molnen flyta fram över himlen och dra några långa djupa andetag. Stillna.

Varma hälsningar

Mette och Eva

PS. Gillar du den här krönikan kanske du också tycker om vår E-bok Tankar om Stillhet – du köper den på Bokus eller Adlibris.

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska och E-böcker på temat Tankar om, till exempel Tankar om Naturlig läkning, Tankar om Stress. Stressa Ner finns även som ljudbok med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se