Stressa Ner

Krönika Uppleva – inte genomleva

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2017 08:12 CEST

Uppleva – inte genomleva

Det går fort nu! Många upplever att maj och juni körs på dubbel hastighet. Naturen exploderar i grönt samtidigt som aktiviteterna och firandena avlöser varandra.

Att undvika stress är nästan omöjligt. Kom ihåg att stress inte är farligt i sig, utan att det är stress utan pauser som tär på kropp och psyke.

Så stanna upp och njut av stöket på avslutningsfesten, lyssna på talen, ta del av evenemanget du är på och umgås med människorna som omger dig. Genom att vara närvarande med alla sinnen i det du gör minskar stressen. Bestäm dig för att uppleva istället för att genomleva det som står på programmet för dagen.

Att hela tiden ha allting i huvudet och fundera på nästa fest, nästa evenemang, nästa middag – det bidrar ofta till mer stress än själva händelsen i sig.

Var också noga med att ta pauser, stunder där du är fri från människor, måsten och medier. Ställ dig under ett stort träd och titta upp i lövverket. Andas långa, djupa andetag och ta in trädets grönska genom att titta, lyssna, lukta och känna på det. Stå kvar fem minuter, tio minuter, en kvart för att ladda batterierna. Du är värd en paus om dagen.

Sommarhälsningar

Eva och Mette

PS. I juli tar krönikan paus. Men glöm inte gå ut i naturen och samla örter till ditt husapotek. Boken Örtte & huskurer köper du enkelt via hemsidan robild.se, i nätbokhandeln eller beställer hem till din bokhandel.

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska och E-böcker på temat Tankar om, till exempel Tankar om Naturlig läkning, Tankar om Stress. Stressa Ner finns även som ljudbok med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se