Signatur Propst

Krona eller klave? – En roman om kärlek och studentliv på 70-talet

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2016 07:00 CET

En ung man lämnar föräldrahemmet i Uppsala och beger sig till Göteborg för att studera till journalist. En sparad enkrona från 1977, kopplad till en tidigare flickvän, gör att han inte kan släppa tankarna på henne. När den före detta flickvännen plötsligt tar kontakt igen börjar hans mark att gunga.

Utbildning, lärare och studiekamrater på det röda 70-talets journalisthögskola motsvarar inte alltid Martins förväntningar. Studentlivet bjuder på spännande och dråpliga möten, likaväl som överrraskande, hotfulla utmaningar. Ibland känns det bara ensamt att leva i en främmande stad.

Martin återkommer flera gånger till Uppsala, återupplever livet på studentnationer och träffar sina gamla vänner. Men här, liksom i Göteborg, känner han en allt större rastlöshet i det stundtals ytliga, sociala spelet.

Han försöker komma fram till vad han vill med sitt liv. Samma tvekan präglar hans allt tätare kontakter med det motsatta könet. När en okänd släkting sedan korsar hans väg och hans familj drabbas av sjukdom, samtidigt som hans kärleksrelationer börjar gå över styr, hopar sig problemen. Snart möter Martin också det tuffa arbetslivet, och måste bevisa vad han går för. Det är nu han måste finna sin egen väg genom livet.

”Krona eller klave?” är en utvecklingsroman, som med lätt hand låter läsaren följa med på en 70-talsresa i den spännande brytpunkten när Martin blir vuxen och måste börja ta ansvar. Boken utkom under veckan på det egna förlaget Signatur Propst och finns att beställa via bokhandeln, via AdLibris eller direkt från distributionsföretaget Publit.

Om författaren
Mikael Propst bor i Uppsala, är 60 år, gift och har två vuxna barn. Han är utbildad journalist vid Göteborgs universitet (Journalisthögskolan), samt har universitetsstudier i informationsteknik, skapande svenska, tyska och vinodling. Efter en bred yrkeskarriär inom journalistik, information, kommunikation och reklam arbetar han i dag vid SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) som pressekreterare och kommunikatör. Han driver också sedan 1999  frilansfirman Signatur Propst.

”Krona eller klave?” är hans romandebut.

Kontaktuppgifter
Mikael Propst, tel 070-371 03 53, 018-71 06 36 (hem), mikael@propst.se, www.propst.se

Vad är en utvecklingsroman?

Krona eller klave? - omslag

Krona eller klave? - inlaga OBS! Vill du läsa romanen för recension så kontakta författaren.

Mikael Propst - foto: Jenny Svennås-Gillner

Signatur Propst startades 1999 av Mikael Propst. Jag drivs av ett genuint ntresse för ordens valörer och texters förmåga att attrahera och informera människor. Jag har förutom journalisthögskoleexamen, också universitetspoäng i informationsteknik, skapande svenska, tyska och vinodling.

Oavsett om det handlar om artiklar för kommersiella magasin, personal- och kundtidningar eller texter till nyhetsbrev, pressmeddelanden, webb, broschyrer, sociala medier eller annonser så är Signatur Propst en leverantör av rang.

Jag utför journalistiska hantverk, som reportage, layout och foto, och åtar mig gärna totalansvaret för trycksaksproduktion – från idé till färdig och distribuerad produkt. Jag skriver även reklamtexter och utformar säljande budskap.

Med romanen Krona eller klave? tar Signatur Propst steget till att också bli förlag.