Åkesson Vin

Kronovalls Ekologiska - Sveriges första premium-vinglögg

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2016 14:28 CEST

Glöggen är kryddad på klassiskt vin med kardemumma, nejlika och pomerans men är ungefär hälften så söt* som den traditionella glöggen vilket ger en mer komplex och elegantare glögg. Samtidigt är den fortfarande fyllig och smakrik vilket gör att den passar alla som tycker att vanlig glögg kan upplevas som sötsliskig. Det lite högre priset motiveras av att alla ingredienser som ingår är, utöver att de är ekologiska, av högsta kvalitet och att den produceras i mindre skala än annan glögg.

Kronovalls Vinslott är beläget mitt i Österlens böljande natur utanför Tomelilla. Slottet har anor tillbaka till 1600-talet och fick sitt nuvarande utseende på 1800-talet då arkitekt Isak Gustaf Clason ritade om slottet i fransk barockstil.

PRODUKTFAKTA

Flaskstorlek: 750 ml
Alkoholhalt: 12 % vol
Sockerhalt: 96 g/l
Artikelnummer: 96074
Antal butiker: 75
Pris: 89 kr
Lanseringsdatum: 2016-11-01

Högupplöst produktbild: www.akessonvin.se/KronovallGlogg.jpg

För mer information, vänligen kontakta David Ekenbäck, produktchef på Åkesson Vin. Tel: 0768-126 200 eller david.ekenback@akessonvin.com.

* Vanligtvis brukar röd vinglögg hålla en sockerhalt på cirka 180 g/l medan Kronovalls Ekologiska Glögg har en sockerhalt på 96 g/l.

Åkesson Vin är ett affärsområde inom företaget Kiviks Musteri AB och har sedan mer än 25 år bedrivit vinimport samt producerat egna viner för den svenska marknaden. Målsättningen är att vara en ansvarstagande, innovativ och dynamisk aktör på marknaden med en stor lyhördhet gentemot kundernas och konsumenternas efterfrågan och samtidigt ligga i framkant vad gäller kommande trender. Kiviks Musteri AB är ett familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukter och bär. Koncernen har idag ca 180 anställda och omsätter ca 600 MSEK.