Exportrådet

Kronprinsessan Victoria delar ut Export Hermes

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2004 09:44 CEST

På Stora Exportdagen på måndag den 24 maj kl. 13.00 koras vinnarna av Export Hermes. Kronprinsessan Victoria delar ut utmärkelsen som går till svenska företag som genomfört en framgångsrik exportlansering.

Prisutdelningen sker på Stora Exportdagen, ett halvdagsseminarium då ett antal nyckelpersoner inom politik och näringsliv möts. Temat är svensk export – nyckeln till tillväxt. På agendan står både paneldebatt om exportens villkor och konkreta exempel på företag som har lyckats. Dessutom presenteras en ny undersökning om vad som kännetecknar företag med snabb exportökning.

Åtta företag är nominerade till Export Hermes och av dessa kommer tre att få priset. Följande företag är nominerade: Cibes Lift AB, Järbo, Elekta AB, Stockholm och Linköping, Global Refund Holding AB, Mölndal, HTC Sweden AB, Söderköping, Kapsch TrafficCom AB, Jönköping, Smoke Free Systems AB, Stockholm, Tigerholm Products AB, Ekerö och TradeDoubler AB, Stockholm.

Prisutdelningen sker cirka kl 13.00. Det finns möjlighet att intervjua pristagarna i pausen kl 14.20.

Anmälan till Stora Exportdagen sker till press@swedishtrade.se OBS! Medtag pressleg.

Läs mer om priset på www.exporthermes.org

Läs mer om Stora Exportdagen på www.swedishtrade.se/utskick/inbjudan.htm

För ytterligare information kontakta:

Mauro Gozzo, chefekonom och jurymedlem för Export Hermes, Exportrådet, tel 08-783 8528, 0708- 83 85 28

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.