Defendor AB

Kroppsburen kamera förebygger våld och stödjer bevisning

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 08:15 CEST

Ett vittne filmar en polis som utdelar batongslag mot en man som ligger på gatan. Ett annat vittne har filmat en aggressiv man som går till attack mot en polisman. Samma händelseförlopp, något tidsförskjutna, båda sanna, inget är dock komplett och vittnesmålen går isär. På mässan SKYDD 2014 förevisar Defendor hur kroppsburna kameror och bevishanteringssystem kan minska antalet incidenter och klargöra händelseförlopp.

Hastigt uppkomna situationer, incidenter som snabbt eskalerar kräver ofta kraftfulla ingripanden från polis och väktare och efteråt står ord mot ord om vad som egentligen hände.  Det finns ett tydligt behov av att dokumentera händelseförlopp, dels för att bevisa vad som inträffade men också för att kunna motbevisa felaktiga påståenden baserade på partiska antaganden eller otillräcklig information.

Defendor erbjuder TASER kamerasystem för säker digital bevishantering: AXONflex för montering på hjälm, mössa eller glasögon samt AXONbody, vilken fästs på uniformsbröstet eller en utrustnings-/skyddsväst. Alla AXON-system har krypterad inspelning och överföring, med GPS-taggning och tidsstämpel.

– Praktiska tester visar tydliga fördelar med kroppsburen kamera. Den har en dämpande effekt på de inblandades beteende vilket reducerar våldsamma inslag menar Mats Olsson, VD på Defendor.

Defendor välkomnar besökare till SKYDD 2014 på Stockholmsmässan 14-16 oktober, monter A23:21. Här kommer de tillsammans med TASER International informera, diskutera och förevisa TASER kroppsburna kamerasystem och bevishanteringssystemet EVIDENCE.com. Skriv rapporter, ladda upp bevismaterial i form av filmer, bilder och dokument i en användarvänlig krypterad serverlösning med möjlighet att på ett spårbart sätt dela information med en intakt beviskedja utan risk för åtkomst från obehöriga.

TASER AXON och EVIDENCE.com är ett lämpligt verktyg för polis, väktare och ordningsvakter samt andra yrkeskategorier som riskerar att utsättas för våld, som räddnings- och ambulanspersonal m.fl. TASER AXON och EVIDENCE.com låter dig dokumentera ett händelseförlopp för säker identifiering som stöd för minnet när man ska redogöra för ett utdraget, komplicerat händelseförlopp.

– Testa, utvärdera och diskutera kameror och mjukvara i vår monter. Kan det underlätta arbetet och stärka rättssäkerheten? Besök vår monter! uppmanar Mats Olsson.

För ytterligare information och intervjuer, vänligen kontakta:
Mats Olsson, VD på Defendor, telefon: 0705-420 300 eller mail: mats.olsson@defendor.se.

Defendor arbetar för ökad trygghet.Vi analyserar hotbild och funktionskrav och erbjuder lösningar med kvalitet. Det vet Polisen, Försvaret och Säkerhetsföretagen.