Birka Line Abp

KRYSSNINGSFARTYGET BIRKA PRINCESS ÖVERLÅTET TILL NY ÄGARE

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2006 13:17 CET

Birka Line Abp överlät den 17 mars 2006 m/s Birka Princess till Louis Public Company Ltd, Cypern, i enlighet med försäljningsavtalet daterat 10 februari 2006.

M/s Birka Princess byggdes på Valmets varv i Helsingfors och levererades till Birka Line i april 1986. Sedan dess har hon varit sysselsatt i bolagets kryssningstrafik i Östersjön mellan Stockholm och Mariehamn och sommartid har hon utgående från Stockholm gjort veckoslutskryssningar till andra Östersjödestinationer såsom Visby, Bornholm, Riga, Gdynia och Tallinn.

1999 genomfördes en ombyggnad och uppfräschning av fartyget vid Lloyd Werft Bremerhaven som gjorde henne till ett av världens mest säkra och miljöanpassade kryssningsfartyg, bland annat installerades katalytisk avgasrening på samtliga motorer. Detta renderade fartyget flera prestigefyllda miljöpriser.

Försäljningsvinsten för koncernen bedöms bli ca 11 Meur. Därmed förstärks koncernens resultat för hela verksamhetsåret 2006 ytterligare.

Mariehamn den 17 mars 2006

BIRKA LINE ABP

Anders Ingves

Eventuella frågor besvaras av VD Anders Ingves,
tel +358-(0)40-71 78 441.