KTC Koncernen

KTC förbinder sig till att skydda sina kunders och deras kunders data

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 10:01 CEST

KTC har idag rullat ut en ny förstärkt data- och integritetspolicy, en omfattande uppsättning av åtagande för att ge våra kunder kontroll över sin energiförbrukning, samt ge insyn till kunder, deras kunder och allmänheten om hur KTC-koncerners bolag använder och skyddar denna information.

Efterfrågan på individuell mätning (IMD) ökar på marknaden, samtidigt som användningsområdet även breddas. Energidata ska också kunna användas för att analysera och övervaka sitt fastighetssystem. Detta gör att efterfrågan på data intensifieras. Det tidigare behovet av att enbart få förbrukningsdata månadsvis har nu övergått till att kvalitetsäkrad energiförbrukning krävs varje dygn – i några fall varje timme. Med den ökade mängden data som samlas in krävs också ökat ansvar, en stark data- och integritetspolicy för att skydda den personliga informationen.

-  Vi är ledande på marknaden med att kunna erbjuda energipresentation på olika gränssnitt såsom webb, mobiltelefon, surfplattor och Telia Servicekanalen. Hushåll som kan se sin energiförbrukning blir mer medvetna och efterfrågar en högre upplösning, vilket är naturligt. Om du är ute och springer med en mobilapp som räknar hur lågt du sprungit och antal förbrända kalorier, nöjer du dig inte om du får resultatet nästa kvartal i ett brev på posten, säger Christoffer Börjesson, marknadsansvarig inom KTC koncernen.

Ny nivå av driftövervakning och individuell mätning

KTC har ett starkt erbjudande för att kunna leverera kvalitetssäkrad information, genom ett skalbart och flexibelt mätinsamlingssystem, som klarar av att samla in och analysera större mängder och upplösningar. Genom detta kan KTC erbjuda en helt ny nivå av driftövervakning och individuell mätning på marknaden. Via KTC dotterbolag, Weevio AMR, erbjuds mätinsamling som en molnbaserad tjänst. Inget mer kommunikationskrångel för fastighetsägare med andra ord.

-  Hushållens integritet och säkerhet är viktiga för våra kunder och oss. Vi vill försäkra alla – fastighetsägare, hyresgäster, energibolag och övriga intressenter – att vi tar vårt ansvar i hanteringen av dessa känsliga uppgifter, säger Christoffer Börjesson.

Insamling för att skapa insikt om hur energi kan sparas

KTC, som arbetar med Sveriges största fastighetsägare, fastighetsförvaltare och byggbolag, har som mål att använda mätdata för att ge kunder och deras kunder den information som behövs för att ta kontroll över sin och fastighetens energianvändning. Vi tror att med bra information skapas ökad insikt som hjälper marknaden att använda energi produktivt samt presentera denna information lättförståeligt och praktiskt. Genom att samla in och analysera data från mätare, system och tredjepartsleverantörer, kan vi hjälpa både hushåll och driftorganisationer att fatta smartare beslut om sin energianvändning, något som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

-  Som ett av de ledande företagen i branschen när det gäller datainsamling, är även vårt ansvar att vara ledande när det gäller åtgärder för dataskydd. Vi välkomnar fler leverantörer och organisationer att följa samma väg som oss. Energibolag har länge hanterat privatpersoners energiförbrukning, som är personlig information, med stor respekt. Nu läggs samma ansvar på leverantörer av IMD-system, tillägger Christoffer Börjesson.

Du hittar KTC fullständiga data- och integritetspolicy här: www.ktc.se/ktc/dataprinciper-policy

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christoffer Börjesson, Marknadsansvarig KTC koncernen, tel: 0702 74 00 05 E-post: Christoffer.Borjessson@ktc.se

KTC-koncernen är ett produkt-, entreprenad- och tjänsteföretag. Vi erbjuder system, tjänster och applikationer för att enklare energieffektivisera fastigheter. Sedan mitten av 80-talet har vi hjälpt fastighetsägare och energibolag att energieffektivisera genom att styra och övervaka c:a 15 000 fastigheter.

I koncernens ingår KTC Tech, KTC Control, Manodo, Weevio AMR, Clayster och Sandö El. Koncernen har över 140 anställda och verksamma över hela Sverige. 2011 uppgick omsättningen till 120 miljoner kronor.