Miljöpartiet de gröna

KU-GRANSKNING AV SAHLIN

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 14:14 CET

I dag beslutade Konstitutionsutskottet att inleda en granskning av Mona Sahlin i Estoniafrågan. Lars Ångström (mp) är nöjd med beslutet.

Bakgrunden är de filmbilder från Estonia som togs fyra dagar efter förlisningen, den 2 oktober, på räckena från den stängda ombordkörningsrampens insida som ligger avkapade på bottnen utanför fartyget. De bilderna bevisar enligt Lars Ångström att dykare eller grodmän tog sig in på Estonias lastdäck omedelbart efter katastrofen mellan den 28 september och den 2 oktober då bilderna togs.

Mona Sahlin lovade i en riksdagsdebatt den 12 juni förra året att regeringen skulle låta SKL analysera allt filmmaterial för att se om mänsklig påverkan hade skett vid vraket. Sahlin begränsade dock i regeringens beslut analysen till tiden mellan den 2 oktober och 6 december 1994.

- Den snäva tidsbegränsningen innebar i praktiken fortsatt mörkläggning av de hemliga aktiviteter som skedde i samband med Estonias förlisning. Med tanke på att frågan diskuterades i detalj i en två timmar lång riksdagsdebatt, är det uteslutet att tidsbegränsningen som uteslöt analys av de bildbevis som finns på hemlighållna aktiviteter, skulle vara en slump, säger Lars Ångström.

KU anmälan gjordes av Lars Ångström samt riksdagsledamöter från riksdagens samtliga partier utom socialdemokraterna.

Kontakt: Lars Ångström 070-538 78 04
Håkan Sundberg, pressekreterare, 08-786 57 54