KUKA Nordic AB

KUKA har fått order på 360 medicinska robotar från Siemens Healthcare

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2013 10:34 CEST

Augsburg 08 Maj 2013 - KUKA har fått ett ramavtal frånSiemens Healthcare som innebär att de i omgångar under åren2013-2015 skall leverera 360st Medicinska robotar. Ordern kommer att levereras från KUKA Laboratories GmbH

Siemens Healthcare och KUKA har arbetat tillsammans sedan 2005 inom det medicinska området med assistans av robotar.KUKA´s robotar används framgångsrikt i allt större utsträckning inom diagnostik samt inom läkemedelsindustrin.

Där arbetsmoment som skall utföras med mycket stor noggranhet och utan minsta darrning har robotar en klar fördel då kvaliteten på rörelsen förblir konsekvent och exakt utan att tröttna.

KUKA Robot är en del av ett medicinskt angiografi system där roboten utför en röntgenbehandling Den guidar en röntgenenhet runt patienten, vilket avsevärt förbättrar positionsbestämning jämfört med vanlig angiografisk avbildning. Att använda sig av en robot vid röntgen erbjuder läkarna helt nya möjligheter.

"Denna order innebär ytterligare en milstolpe i det långsiktiga och framgångsrika partnerskap mellan KUKA och Siemens Healthcare och öppnar dörren till andra projekt i framtiden," säger Dr Till Reuter, CEO KUKA AG.

Om KUKA Nordic AB

KUKA Roboter GmbH, Augsburg är en del av KUKA AG och rankas bland världens ledande leverantörer av industrirobotar. Kärnkompetens är utveckling, tillverkning och försäljning av industrirobotar, styrsystem och mjukvara. Företaget är marknadsledande i Tyskland och Europa och är nummer 3 i världen. KUKA Robot Group har cirka 2750 anställda över hela världen. År 2011 omsatte 616,3 miljoner euro. 25 dotterbolag utgör en närvaro på viktiga marknader Europa, Amerika och Asien.

KUKA Nordic AB är ett dotterbolag till KUKA Roboter GmbH. Huvudkontoret ligger i Göteborg. KUKA Nordic AB har 30 anställda i Norden och omsatte under 2011 cirka 11 miljoner euro