KUKA Nordic AB

KUKA levererar 700 robotar till Audi

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 13:03 CEST

Augusti 2010, Audi AG har signerat ett ramavtal med KUKA Roboter GmbH gällande 700 robotar. Robotarna kommer att användas på deras fabrik i Ingolstadt  i Tyskland där biltillverkaren håller på att inrätta en ny monteringslinje för Audi A3.
Audi använder sig här av innovativa tillverkningstekniker som även kommer att användas av andra varumärken inom Volkswagen-gruppen. För detta projekt valde Audi AG att använda KR C4 som är styrsystemet i KUKA´s nya produktgeneration. Detta blir första gången styrsystemet används av en större biltillverkare. ”Vi har samarbetat med Audi AG och Volkswagen under en längre tid och är glada att kunna fortsätta samarbetet genom detta bilprojekt, ” säger Manfred Gundel, CEO KUKA Roboter GmbH.

Den nya generationen av styrsystem, KR C4 hade världspremiär på den internationella mässan Automatica i juni. Genom att använda integrerade, intelligenta mjukvarulösningar, har KUKA skapat ett styrsystem med oöverträffad prestanda som ersätter hårdvarukomponenter och är baserat på öppna standarder.
Att integrera framtida tekniska framsteg kommer nu att bli mycket enklare.
Dr Till Reuter, CEO KUKA AG: ” "Med det nya styrsystemet som kärnan i den nya generationen av KUKA´s Industrirobotar som nyligen introducerades på marknaden visar vi återigen att vi är teknologiskt ledande och styrker därmed vår ställning på marknaden.”

Audis AG´s totala ordervolym är i klassen av dubbelsiffrigt miljonbelopp i euro och kommer att levereras i slutet av 2010.

Om KUKA NORDIC AB

KUKA förser marknaden med flexibla, robotbaserade system för automation inom bil-, flyg- solenergi- och tillverkningsindustrin och har sin kärnkompetens inom utveckling, tillverkning och försäljning av industrirobotar, styrsystem, mjukvara och linjära enheter. KUKA NORDIC AB i Göteborg är ett svenskt dotterbolag till KUKA Systems GmbH och KUKA Roboter GmbH som bägge ligger i Augsburg, Tyskland. Tillsammans har bolagen mer än 5 500 anställda världen över. 2009 uppgick KUKA Systems omsättning till 615 miljoner euro, KUKA Roboters omsättning var 330 miljoner euro.