KUKA Nordic AB

KUKA Nordic AB breddar sitt nordiska nätverk

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 13:31 CET

KUKA breddar sitt nätverk inom Stora Enso koncernen och skriver avtal med finska Formeca Oy som är en del av Stora Enso Packaging Oy.

Februari 2010. KUKA Nordic AB fortsätter sin satsning på den finska automationsmarknaden och har nu startat ett samarbete med ytterligare en mycket kompetent partner i Finland.

KUKA Nordic AB samarbetar sedan en tid tillbaka med det svenska bolaget Stora Enso Packaging AB som idag innehar status som System Partner till KUKA. Ytterligare en System Partner är Göteborgsföretaget Österbergs Förpackningsmaskiner AB vilket Stora Enso Packaging AB är delägare till. Att KUKA Nordic AB nu även skriver avtal med en finsk förgrening känns som ett naturligt nästa steg.
Formeca Oy är ledande på den finska marknaden och designar och tillverkar packningsmaskiner. Formeca tog ett viktig steg i och med beslutet att arbeta mer med robotar och denna för dem nya teknologi stärker företaget. Formecas VD Ismo Saarinen berättar också att man analyserade flera robotle verantörer och att man sedan tog fasta på moderkoncernen Stora Enso´s goda erfarenhet av samarbetet med KUKA och känner sig trygga i sitt beslut om att bli System Partner till KUKA Nordic AB.

Om KUKA NORDIC AB

KUKA förser marknaden med flexibla, robotbaserade system för automation inom bil-, flyg- solenergi- och tillverkningsindustrin och har sin kärnkompetens inom utveckling, tillverkning och försäljning av industrirobotar, styrsystem, mjukvara och linjära enheter. KUKA NORDIC AB i Göteborg är ett svenskt dotterbolag till KUKA Systems GmbH och KUKA Roboter GmbH som bägge ligger i Augsburg, Tyskland. Tillsammans har bolagen mer än 5 500 anställda världen över. 2009 uppgick KUKA Systems omsättning till 615 miljoner euro, KUKA Roboters omsättning var 330miljoner euro (preliminära siffor).