KUKA Nordic AB

KUKA revolutionerar robotiken med fingertoppskänsla

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 11:38 CET

December 2009 I Mercedes-Benz fabriken används KUKA´s lättviktsrobotar för första gången i serietillverkning – KUKA Roboter GmbH i Augsburg bevisar ännu en gång att man är med och skapar robotikens framtid. KUKA´s lättviktsrobot (LBR) har utvecklats tillsammans med det tyska centret för luft- och rymdfart och används nu för första gången i serietillverkning: vid bakaxelmonteringen på Daimlers fabrik i Untertürkheim.

"Lättviktsroboten är resultatet av lyckad teknologiöverföring från vetenskapen till industrin", förklarar Manfred Gundel, VD för KUKA Roboter GmbH, på en presskonferens i Mercedes-Benz-fabriken i Untertürkheim. Daimler AG använder sedan mars 2009 KUKA´s lättviktsrobotar i serietillverkning i ett pilotprojekt och mer än 10 000 bakaxelväxlar har redan monterats. Lättviktsroboten utför komplicerade monteringsarbeten som förutom högsta precision och fingertoppskänsla även kräver kraft. Robotens rörelser imiterar förvånansvärt väl de rörelser som människans arm kan utföra. Operatören kan för hand föra roboten till olika positioner i arbetsområdet samt styra och lära upp den med hjälp av ett mycket enkelt utformat användargränssnitt.

Inbyggd fingertoppskänsla

Med sin inbyggda fingertoppskänsla, som fungerar med hjälp av integrerade sensorer, är lättviktsroboten perfekt anpassad för hanterings- och monteringsuppgifter. Tack vare sin låga vikt på 14 kg, är roboten extremt energisnål och flexibel vad gäller uppställningsplats. Den kan därför användas för alla möjliga arbetsuppgifter. Dr. Michael Zürn, chef för produktions- och materialteknik på Mercedes-Benz sammanfattar: "Så här långt är vi ytterst nöjda med resultatet av lättviktsrobotprojektet i vår produktion och är optimistiska när det gäller att i framtiden kunna använda lättviktsroboten för andra uppgifter."

Ny robottyp för samarbetet människa-robot

Axlarna på lättviktsroboten är förbundna med varandra via kolfiberstrukturer och robotens övriga komponenter är också viktoptimerade. Genom att kombinera den här nya robotgenerationen med den PC-baserade KUKA-robotstyrningen får man en helt ny robottyp som är specifikt konstruerad för att dela sitt arbetsutrymme med människor.

KUKA Roboter GmbH arbetar sedan länge med området Människa-Robot-samarbete. Manfred Gundel förklarar robotföretagets vision: "Vi vill etablera roboten som en intelligent medhjälpare, som hjälper människan genom att utföra högkvalitativt arbete. Lättviktsroboten är en viktig milstolpe på vägen mot servicerobotik."

Om KUKA NORDIC AB

KUKA förser marknaden med flexibla, robotbaserade system för automation inom bil-, flyg- solenergi- och tillverkningsindustrin och har sin kärnkompetens inom utveckling, tillverkning och försäljning av industrirobotar, styrsystem, mjukvara och linjära enheter. KUKA NORDIC AB i Göteborg är ett svenskt dotterbolag till KUKA Systems GmbH och KUKA Roboter GmbH som bägge ligger i Augsburg, Tyskland. Tillsammans har bolagen mer än 6 000 anställda världen över. 2008 uppgick KUKA Systems omsättning till 837 miljoner euro, KUKA Roboters omsättning var 474 miljoner euro.