Yabot AB

Kultboken Drakens tid publiceras på svenska

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2020 12:23 CET

Nu lanseras kultboken Drakens tid på svenska. Boken är den sista berättelsen som skrevs om karaktären Conan barbaren av upphovsmannen Robert E Howard och är den enda roman som skrivits om gestalten.

Den 27 mars släpps Drakens tid av upphovsmannen och författaren Robert E Howard på svenska. Boken är den sista om Conan barbaren som skrevs av författaren innan han dog. Karaktären Conan har däremot levt vidare efter upphovsmannens bortgång genom tv-serier och serietidningar.

- För den som gillar fantasy är det här en smått unik händelse, säger Mats Ingelborn, vd på bokförlaget Yabot som översatt och nu ger ut boken.

Antihjälten Conan är idag arketypen för huvudkaraktärerna inom Sword and Sorcery-genren inom Fantasy. Romanfiguren fick sitt stora genombrott tack vare filmen Conan med skådespelaren Arnold Schwarzenegger som är baserad på karaktären från Robert E Howard böcker.

- Conan är en otroligt populär karaktär som levt vidare långt efter originalförfattarens död, och nu är det åter dags för Howards originalberättelser, säger Mats Ingelborn.

Drakens tid är enda svenska boken om Conan på marknaden.

Det finns ett 15-tal kortromaner och noveller om karaktären Conan författade av Robert E Howard, men det är endast Drakens tid som är skriven som en roman. Anledningen är att historien om Conan först publicerades som en följetong i science fiction- och skräckmagasinet Weird Tales under 1930-talet innan den gavs ut i bokform.

Boken, som inte funnits på svenska sedan 80-talet, ges nu ut i en ny svensk översättning och är den enda svenska boken som finns om Conan.

Drakens tid publiceras som pocket, e-bok och ljudbok och finns i handeln från slutet av mars.

Yabot :: Stories reflecting today

På Yabot ger vi inte ut böcker – vi publicerar berättelser.

Yabot återpublicerar, moderniserar och tillgängliggör klassisk kiosklitteratur. Litteratur som är lättillgänglig och lättkonsumerad, litteratur som passar utmärkt för dagens stressade människor.

Yabot ger även ut ny facklitteratur och skönlitteratur. Vi har också tjänster för dig som vill sköta din egen utgivning.