Svenskt Kulturarv

Kulturarvspriset

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 15:38 CET

Museiföreningen Svenskt Kulturarvs årliga pris – Kulturarvspriset har tilldelats Tage Andersen och Måns Andersen, Gunillaberg.

Priset, som består av äran och 10 000 kr, tilldelas pristagarna med motiveringen: ”Tage Andersen & Måns Andersen har med kraft och egenart skapat ett nytt kulturcentrum i Småland. Karolinergården Gunillaberg har fått en praktfull inramning och blivit en mötesplats för natur- och kulturupplevelser utöver det vanliga. Konstarterna möts i en skön blandning av opera, balett, konst och matupplevelser i trädgårdar som anlagts i samklang med ett stycke dramatisk småländsk natur.”

Stipendiet delas ut till person som
• bidragit till att på ett kreativt sätt utveckla innehållet i museer/miljöer i syfte att nå en bred publik eller
• har gjort en insats för att utveckla ett innehåll som speciellt riktar sig mot barn & ungdom eller
• har satt sitt museum/besöksmål/evenemang på kartan genom offensivt nytänkande i marknadsföringsarbetet.
En kontant summa om 10 000 kronor medföljer priset.

Svenskt Kulturarv arbetar för att öka intresset för historia och kulturarv.
Vi vill vara ett skyltfönster för det fantastiska utbud av miljöer, föremål, och kunskap som finns på svenska museer, slott och andra kulturhistoriska platser. Svenskt Kulturarv har ca 250 institutionella medlemmar som tillsammans representerar drygt 300 besöksmål.