Folkets Hus och Parker

Kulturhuset Vingen invigs den 26 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2005 10:08 CEST

Nybyggt Folkets hus öppnar för unga

På onsdag den 26 oktober invigs det nybyggda Folkets hus Kulturhuset Vingen i Torslanda. Riksorganisationen Folkets Hus och Parker firar 100 årsjubileum i år.
- Vi tittar framåt och lyssnar på vad unga vill använda ett Folkets hus till. Därför satsar vi bland annat på inspelningsstudio, digital bio och internetcafé. Samtidigt är förstås Folkets hus öppet för alla, säger Per Forsberg, chef på Kulturhuset Vingen.

Den nybyggda Folkets hus Kulturhuset Vingen är ett stramt och ljust nyfunkishus på 5 300 kvadratmeter med stora glaspartier och flera entréer mot det intilliggande torget. Huset är ritat av arkitekt Pelle Frenning. Mycket möda har lagts ner på att skapa en byggnad som leder in besökarna i verksamheten. Per Forsberg, som själv är arkitekt, har aktivt deltagit i utformningen av huset.
- Byggnaden är designad för att vara inbjudande och locka till besök oavsett om man är ute efter nöje, kultur, möten eller att få något att äta. Den breda verksamheten kommer att leda till många spännande möten, säger Per Forsberg.

Framtiden med film och folkpark
Kulturhuset Vingen ingår i riksorganisationen Folkets Hus och Parker (FHP) som firar 100-årsjubileum i år. Vingen är ett välkommet tillskott till de 800 medlemmarna som redan finns i hela landet och som varje år tar emot cirka 50 miljoner besökare.
- Kulturhuset Vingen är en central del i det nya centrumet i Torslanda, ett område som har en enorm tillväxt och framåtanda. Här fyller ett Folkets hus en viktig roll både som mötesplats och kulturspridare, säger Gunno Sandahl, kulturchef på FHP.
Under de närmaste åren siktar Kulturhuset Vingen bland annat på att också anlägga en bostadsnära Folkets park i anslutning till huset och att kunna ha egen filmproduktion.
- Framtiden för Kulturhuset Vingen bestäms av medlemmarna i Folkets hus-föreningen. Men jag tror att det blir ännu mer film, kanske med en filmskola och teveproduktion med lokala nyheter, säger Per Forsberg.

Mer information om huset, bokning av lokaler och biljetter: www.vingen.se

För mer information kontakta gärna:
Per Forsberg, chef Kulturhuset Vingen,
070-353 45 40, per@vingen.se
Gunno Sandahl, kulturchef Folkets Hus och Parker, 070-492 30 55, gunno.sandahl@fhp.nu
Elin Undén, Vår PR-byrå, 08-660 02 53, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har 800 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.