Riksteatern

Kulturministern slog på Riksteaterns gonggong

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 17:15 CET

På fredagen slog kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth på gonggongen för att inviga Riksteaterns Teaterdagar, som pågår i fyra dagar. Cirka 1000 personer väntas besöka föreställningar, workshops och seminarier i Hallunda, Alby och Fittja.

I sitt invigningstal lyfte kulturministern bland annat fram Riksteaterns verksamhet och betonade medlemmarnas engagemang som grunden för verksamheten. Kulturministern pratade också om regeringens kulturpolitiska inriktning:

– Min ambition under mandatperioden, fram till 2010, är bland annat att kunna presentera en tydlig strategi för hur barn- och ungdomskulturen ska stärkas.

­– Andra viktiga områden för regeringen är den etniska och kulturella mångfalden, liksom internationaliseringen av kulturlivet, sa kulturministern.

Vid invigningen deltog också Riksteaterns vd Birgitta Englin och artisten Shima Niavarani, som turnerar med Riksteaterns Unga Riks i föreställningen Reclaim the klassrum. Birgitta Englin talade om att Riksteatern och ideellt engagerade människor har ett ansvar för att driva på en utveckling som tillvaratar lusten och engagemanget för kulturen, samhället och framtiden.

– Låt oss samarbeta och samverka så att vi gör det synligt och påtagligt för både makt och medborgare att kulturen är en mycket viktig medaktör i utvecklingen av samhället, sa Birgitta Englin.

Bildmaterial finns på http://riksteatern.brandportal.net/press. Klicka ”Sök bilder”, ”Övrigt” och ”Teaterdagarna 2006” Fotograf: Joakim Strömholm

Om Teaterdagarna

Teaterdagarna har arrangerats sedan 1989 och är ett forum för diskussionslystna. I seminarier, workshops, föreställningar och informella samtal finns det möjlighet att föra den dialog som krävs för att vi ska förstå och respektera andra perspektiv än vårt eget. Så kan vi skaffa oss byggstenar för att göra scenkonsten till en plats för framtiden

Om Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse bestående av 221 riksteaterföreningar som arrangerar och främjar scenkonst och som äger en teater, en turnerande nationalscen för alla. Riksteatern ska ge alla en möjlighet att uppleva varierad och kvalitativ scenkonst, oavsett var man bor i landet, oavsett kön, ålder, utbildning, social eller etnisk tillhörighet. Riksteatern har idag drygt 38 500 engagerade medlemmar över hela Sverige och Riksteaterrörelsen medverkar till att årligen nå en publik på över 800 000 besökare, antingen som producent eller som arrangör. Cullbergbaletten, Södra teatern och scentidningen Nummer.se är delar av Riksteatern. Riksteatern har snart 75 års erfarenhet av att spela i hela Sverige.

Kontaktperson:

Matilda Asp