Teater Kurage

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 10:06 CEST

Teater Kurage ger
DEN SISTA WRESTLERN

Den 11 april bjuder Teater Kurage in till en Kulturpolitisk debatt.
Till denna kväll gästas teatern av inbjudna politiker. Debatten startar kl. 20:30

Med avstamp i det fria kulturlivet vill vi med denna debatt ta upp vilkoren för kulturarbetare i Sverige idag. Klimatet för oss fria kulturutövare har liksom för många andra hårdnat. De fria teatergrupperna står för en betydande del av kulturen i Göteborg, odck jobbar vi långt ifrån på samma vilkor som institutionerna. Även om denna balans aldrig kommer uppnås är det orimligt att nå upp till de krav vilka ställs på oss, speciellt med de knappa medel vilka erbjuds det fria kulturlivet. Därför är det viktigt med möten som i sin tur kan öka förståelsen för vad det är vi gör och vad vi står för.

Inför denna debatt har vi valt att kontakta alla friteatergrupper i Göteborg, både dem med scenlokaler och utan, för att vaska fram behovsfrågor som debatten ska handla om. Under kvällen kommer inbjudna politiker, från både regional och nationell nivå medverka i debatten.

Kvällens upplägg:
19:00- Föreställning
20:15- PAUS
20:30- Kulturpolitisk debatt
21:30- Avslut

Om föreställningen
När fyra wrestlare vägrar underordna sig matchens regler och ifrågasätter de roller de måste spela match efter match sätts hela tillvaron ur spel och kampen tar en ny livsfarlig vändning. Nu ljuder gongongen. En suggestiv apokalyps ackompanjerad av hjärtslag och flämtningar. Se när Ulrica Almgård som tidigare briljerade i Aktörs uppsättning av Carrie, ingen kärlekshistoria åter igen ingår samarbete
med Simon Ohlsson från Silverbullit med en nyskriven text av Samuel Ek. På scen Rebecca Alverfors, Jarle Hammer, Evalena Ljung Kjellberg & Ivan Wahren.
Ljuddesign av Simon Ohlsson från Silverbullit.

Hjärtligt välkomna!

REGI Ulrica Almgård TEXT Samuel Ek KOREOGRAFI Soledad Howe LJUDDESIGN Simon Ohlsson LJUSDESIGN Isabelle Oldenqvist SCENOGRAFI & KOSTYM Jenny Emanuelsson & Gitte Gustafsson GRAFISK FORMGIVNING Jennie Stolpe PRODUKTION Naemi Pebaqué MEDVERKANDE Rebecca Alverfors, Jarle Hammer, Evalena Ljung Kjellberg & Ivan Wahren

INBJUDNA POLITIKER

LARS OHLY - Vänsterpartiets ordförande mellan 2004-2012. Den 28 februari 2012 valdes Lars till Vänsterpartiets kulturpolitiska talesman.
THOMAS MARTINSSON - Miljöpartist som är ledamot i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, samt ordförande i Kulturnämnen i Göteborg.
EVA MOBERG - Socialdemokrat som är ledamot i Kulturnämnden i Göteborg och har tidigare varit ledamot i Göteborgs Stadsteaters styrelse.
BEATRICE TOLL - Socialdemokrat som är ordförande för styrelsen Kultur i Väst och ledamot i Kulturnämnden Göteborg samt ledamot i regionsfullmäktige.
LARS NORDSTRÖM - Folkpartist som är andra vice ordförande i kulturnämnden i Västra Götalandsregionen och ledamot i regionsfullmäktige.

T. MARTINSSON - “Den rödgröna majoriteten i Kulturnämnden har betonat att det fria kulturlivet med fri konst och kultur ska förstärkas. Det handlar bland annat om att stödja konstens egenvärde och främja konstens fria ställning. Det fria kulturlivet är ett viktigt komplement till stadens kulturinstitutioner.”

L. NORDSTRÖM - “En viktig förändring, enligt Lars Nordström, är att kulturen har förstärkt sin position.
- Vi har haft politiker som har varit kulturintresserade och som har fungerat som ett stort stöd i vårt arbete. Vi har därför kunnat konferera kulturfrågorna och har haft kontakt med kommunerna och därmed haft möjlighet att ringa in de frågeställningar som har varit viktiga, säger Lars Nordström.”

L. OHLY - “ Möjligheter för fler, framför allt barn, att utöva kultur. - Det ska vara lätt att pröva på, säger Ohly. Tillgången till professionell kultur. - Det handlar inte om den kommersiella kulturen, för den klarar sig bra, det handlar om andra kulturformer. “

Teater Kurage | Södra Allégatan 2 | 031 - 12 66 68 | kurage@hagateatern.se | www.hagateatern.se