Kulturtavlorna

Kulturtavlorna visar stolt upp Youssou N'Dour och Kaija Saariaho

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 12:18 CEST

Igår delades årets Polarpris ut på Konserthuset i Stockholm. Vilka som tilldelats priset har inte varit någon hemlighet, stockholmarna har under ett par veckor kunnat se deras ansikten på stans Kulturtavlor.

Youssou N'Dour kommer från Senegals huvudstad Dakar och är en av Afrikas mest kända musiker. Han har länge spelar med bandet Super Étoile de Dakar och är dessutom Senegals turist- och fritidsminister. Han får polarpriset för att han verkat för att minska motsättningar mellan olika religioner och Polarprisjuryn anser att hans röst ”rymmer en hel kontinents historia och framtid, blod och kärlek, drömmar och kraft”.

Kaija Saariaho kommer från Helsingfors och är en experimentell, nyskapande och bred kompositör. Saariaho har skrivit flera stora orkesterverk, operor och mycket kammarmusik. Juryn säger bland annat att ”Kaija Saariaho är en modern mästare som breddar våra hörselgångar och får våra stigbyglar att bli nyförälskade”.

Polarpriset inrättades av musikförläggaren Stikkan Anderson 1989 och delades första gången ut 1992. Många anser att musikpriset som delas ut av den svenska Polarprisjuryn är musikens motsvarighet till Nobelpriset. Prissumman är på en miljon kronor och vinnarna har vetat att de är årets utvalda sedan i maj i år. Igår tog de emot Polarpriset ur kung Carl XVI Gustafs hand.

På Kulturtavlorna är vi stolta över att Polarprisjyrun väljer att presentera sina vinnare på Kulturtavlorna år efter år.

Om Kulturtavlorna

Kulturtavlorna finns utplacerade på stolpar i Stockholms innerstad. Här kan alla som utövar kultur köpa annonsplats. Bland våra kunder finns stora aktörer som museer och teatrar, men även små gallerier och privata konstutövare. www.kulturtavlorna.se

Vi försöker alltid hitta de bästa platserna så att kulturen kan nå maximalt antal unika kontakter. Idag har vi drygt 200 kunder som kontinuerligt marknadsför sina evenemang på stadens kulturtavlor.

Håll koll på kulturen och vinn biljetter
Gilla gärna Kulturtavlorna på Facebook och följ oss här på Mynewsdesk så får du nyheter, tips om kulturevenemang och möjlighet att delta i våra tävlingar.

Hör av dig till oss så berättar vi mer!