hybris

Kunderna kräver samma upplevelse i butik som på webben

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 09:23 CET

I en ny undersökning som IDC har genomfört visas att försäljningen till kunder som först har undersökt produkterna på webben, innan de köper dem i butiken, är tre till fyra gånger större än företagens onlineförsäljning. Det innebär att företag som inte planerar för försäljning i flera olika kanaler kommer att tappa försäljning på sikt.

Resultaten kommer från IDC:s nya rapport som heter ”Unified Retailing – Breaking Multichannel Barriers”. I den har de undersökt hur detaljhandelsföretag kan öka sin försäljning och behålla sina kunder genom att koordinera försäljningen i olika kanaler och att förbättra sin kundservice.

– IDC:s nya rapport visar att konsumenternas köpbeteende håller på att förändras i snabb takt och blir allt mer sofistikerat. För detaljisterna innebär det att de måste ha en kanaloberoende prisstrategi, bättre produktinformation och erbjuda en bättre shoppingupplevelse för att kunna behålla och locka nya kunder, säger Ariel Lüdi, koncernchef för hybris.

Handel i fler kanaler ger ökade intäkter

Enligt undersökningen spenderar kunder som handlar i flera olika kanaler i genomsnitt 15-30 procent mer hos en detaljist jämfört med de som bara handlar i en kanal. Dessutom har IDC identifierat en kundkategori som de kallar helhetskund (omnichannel customer). De spenderar, enligt undersökningen, ytterligare 20 procent mer, har starkare lojalitet och påverkar andra att också handla hos samma detaljist.

För att öka försäljningen inom den allt viktigare kundkategorin rekommenderar IDC att detaljisterna har ett gemensamt system som hanterar och integrerar försäljningen i alla olika kanaler som är baserat på modern teknik för att kunderna ska få en enhetlig shoppingupplevelse oberoende av kanal.

– De företag som inte har moderna system som parallellt kan hantera försäljning i olika kanaler, från butik till via mobilen, och system för hantering av produktinformation kommer att få det svårt under 2011, säger Ariel Lüdi, koncernchef för hybris.

IDC:s nya rapport “Unified Retailing – Breaking Multichannel Barriers”, går att ladda hem på www.hybris.com/idcmcreport

Fakta om hybris

Hybris är en ledande leverantör av programvara för flerkanalsförsäljning och kommunikation med fokus på konsekvent, koordinerad och skräddarsydd information i alla kanaler och genom alla faser av kundcykeln. Resultatet är en integrerad lösning som stödjer industrialisering och automatisering av kommunikation, försäljning och supportprocesser. Hybris går i spetsen för utvecklingen av nya idéer inom området och gör det möjligt för företag att kommunicera och sälja via alla kanaler på ett konsekvent och effektivt sätt.

Hybris etablerades 1997 och har en väldokumenterad meritlista vad gäller lönsamhet och tillväxt samt ambitiösa framtida planer för expansion. Huvudkontoret finns i München och företaget har även kontor i USA, Storbritannien, Nederländerna, Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien och Sverige. Företaget representeras internationellt via ett nätverk av engagerade teknik- och företagspartners inom hela Europa och USA. De har mer än 240 kunder över hela världen som i sin tur tillhandahåller fler än 2000 webbplatser som drivs via hybris. Kunderna består av globala varumärken inom detalj- och tillverkningsindustrin som Adidas, Levi’s, Lufthansa, Nespresso, Toys’R’Us, Lufthansa, Reebok, Coca Cola Beverages, Ericsson, Rexel, Bobcat och Kaiser + Kraft.

För ytterligare information kontakta:

Christer Lidman

Tfn 070-580 23 03