LKAB

Kung Carl XVI Gustaf och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien besöker LKAB i Kiruna

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 16:32 CEST

Idag den 15 oktober får LKAB besök av Kung Carl XVI Gustaf. Besöket är en del i IVA:s, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens, Teknikresa. För första gången någonsin går Teknikresan till Norrbotten och Malmfälten. Syftet med resan är att studera delar av världen och Sverige som ligger längst fram i tekniskt kunnande och att se konkreta exempel på hur innovationer bidrar till tillväxt och nya jobb.

Vid sidan av  Kung Carl XVI Gustaf deltar ett 30-tal personer från både näringsliv, samhälle och akademi. Delegationen leds av Leif Johansson, styrelseordförande för bland annat  LM Ericsson och presens i IVA.

Det är mycket glädjande för både Norrbotten och LKAB att ta emot Hans Majestät Konungen. Resan är ett kvitto på att bilden av Norrbotten håller på att förändras i snabb takt. Det är här vi skapar innovationer, jobb och framtidstro.

Delegationen besöker LKAB:s verksamhet i Kiruna och får bland annat se produktionen på 1045-metersnivån i gruvan. ICEHOTEL i Jukkasjärvi får också besök för en diskussion om hur snö och is kan vara grunden i en växande besöksnäring. Under tisdagen går turen vidare till Luleå för besök på bland annat Luleå tekniska universitet och Facebook.

Bilder från besöket publiceras på www.lkab.com/press/bildarkiv/bild senare under eftermiddagen.