Posten AB

Kungen favorit för svenska folkets julhälsningar

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 09:43 CET

Förra årets julhälsningsfavorit Barack Obama, får i år se sig besegrad av både kung Carl XVI Gustaf och kronprinsessan Victoria. Jultomten och drottning Silvia har blivit omsprungna av bland andra Björn Skifs och Dalai Lama. Det visar den årliga SIFO-undersökning* som görs på uppdrag av Posten.

Posten har undersökt vilken känd person som svenskarna helst vill skicka en julhälsning till. Personen med överlägset flest röster är kung Carl XIV Gustaf. Statsminister Fredrik Reinfeldt tappar en placering, medan Mona Sahlin vinner mark. Bland bubblarna finns Ingvar Kamprad samt tv-kändisarna Maria Montazami och Ullareds-Morgan.

Årets lista visar också att svenskarna gärna skulle skicka julhälsningar till påhittade figurer, som Mr Burns från Simpsons, eller till människor man saknar. Astrid Lindgren återfinns till exempel på plats 10 på årets lista. Många önskar också att Ingrid Bergman, Albert Einstein eller Freddie Mercury, fortfarande fanns med i adressböckerna.

Posten räknar med att det kommer att skickas omkring 35 miljoner julhälsningar i år. Julhälsningar med julfrimärken kan postas ända fram till den 16 december. För att en julhälsning till president Obama ska komma fram till USA före julafton behöver kortet läggas på lådan senast den 10 december.

2010 års topplista:

8. Drottning Silvia
9. Mikael Persbrandt
10. Mona Sahlin

För mer information är du välkommen att kontakta:
Anette Eriksson, julinformatör Posten AB, tel: 08-781 55 19, e-post: anette.eriksson@posten.se eller Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

*Om undersökningen: Frågan som ställdes var ”Vilken kändis skulle du helst skicka julkort till?”. Undersökningen gjordes av TNS SIFO med telefonintervjuer under perioden 1 - 11 november 2010. SIFO genomförde 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 15 år eller äldre. 322 mer eller mindre kända personer kvalificerade in sig på listan.

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på mer än 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se