Resele Jakt & Hjort

Kunskapskollo och grillkurser när Resele Jakt och Hjort tar fart

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2014 12:33 CEST

Företaget Resele Jakt & Hjort, baserat på Sara-Britta Edlunds och hennes far Erik Edlunds nya kronhjortshägn i Tängsta, har snabbt fått fart på verksamheten. En lång rad aktiviteter är på gång, och företaget ser ut att bli ett nytt inslag i Reseles positiva utveckling.

Här är några exempel på kommande aktiviteter:

• Skolgruppen i Resele kommer att i augusti anordna ett kunskapskollo i hjorthägnet och Tängstahallen för barn i mellanstadiet. Reselebarnen är först ut, och om det fungerar kommer man att göra det till ett årligt kollo. Tanken är att det ska vara kopplat till mellanstadiets skolplan och att man ska få en extra skjuts inför det nya skolåret.
  • I samarbete med Gålsjö Bruk planeras grillkurser, givetvis baserade på hjortkött.
  • Företaget deltar i Reseledagen på Hembygdsgården i Resele den 13 juli med tävlingar, provsmakningar, information och köttlådesbokningar.
  • Försäljningen, genom förhandsbokningar, av hjortkött har redan tagit fart.
  • Bygge av jakttorn pågår i hägnet.
  • Hjortjakten börjar i augusti, till att börja med blir det en provjakt med en utvald grupp.
  • Nästa sommar byggs hägnet ut från 33 till 47 hektar.

– Vi är optimister och vågar satsa därför att det mest grundläggande fungerar. Hjortarna trivs och vi har fått ungefär 50 nya kalvar i hägnet. Där finns nu ca 175 friska och starka djur, säger Sara-Britta Edlund.

BILDER att ladda ner: KONTAKT: Sara-Britta Edlund, 070–228 82 84, sara-britta.edlund@hotmail.com

Se bildspel från Resele Jakt & Hjort:

Resele Jakt & Hjort driver uppfödning av hjortar i hägn, jägarutbildning fram till jägarexamen, olika jaktarrangemang samt säljer hjortkött. Ägare är Sara-Britta och Erik Edlund, Tängsta i Resele, Sollefteå kommun.