Nigabs pressrum

Künstler Pinot Noir Tradition – nu i fasta sortimentet!

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2013 15:34 CEST

Genom 25 års idogt arbete har Gunter Künstler byggt upp sitt rykte som en av de ledande tyska vinodlarna, främst känd för synnerligen komplexa rieslingviner. Han har också i alla år vårdat traditionen i Rheingau att göra högklassiga viner på pinot noir. Den 2 september är det nu dags för ett av dessa läckra rödviner att lanseras i Systembolagets fasta sortiment.

Om vinet
När klostren spred vinodlingen i Europa under medeltiden var det rödvin till nattvardsvin det handlade om. Pinot noir är därför helt naturligt den första druvsort som nämns i officiella dokument från Rheingau – år 1107, mer än 300 år innan riesling nämns. Att odla pinot noir är alltså inget nytt påfund i Rheingau, det Gunter Künstler har tillfört är att göra viner av absolut högsta kvalitet. Künstler Pinot Noir Tradition 2011 är gjord på en cuvée från flera av egendomens vingårdar i Hochheim. Druvorna är uteslutande skördade för hand och vinet är jäst på ståltank. Efter avslutad jäsning är vinet lagrat 14 månader på 225-liters fat av fransk (Alliers) ek. Vinet visar tydligt vad Künstlers pinot noir handlar om: balans, frukt, syra, rena aromer och långt avslut med en aning ek. Ett vin som smakar utmärkt i dag, och som håller för 2-3 års lagring.

Om producenten
På varje flaska från Weingut Künstler står det ”seit 1648” – sedan 1648, det år varifrån de äldsta beläggen finns för att familjen ägnade sig åt vinodling, i nuvarande södra Tjeckien. 1945 blev de tysktalande utkörda från detta område och Franz Künstler hamnade i Rheingau, där han fick arbete på en vingård. På 60-talet köpte han en bit mark, och byggde sakta upp en egen vin-egendom. Sonen Gunter tog över på 80-talet, och under hans ledning har Weingut Künstler växt till en av de högst rankade i Rheingau och hela Tyskland. Vingårdarna och vineriet ligger i Hochheim, i Rheingaus östra del. Sedan två år gör Weingut Künstler även vin från hyrda vingårdar i några av de bästa lägena i Rüdesheim. Totalt äger Weingut Künstler 37 hektar vingårdar, varav 12% planterade med pinot noir.

Om årgången
2011 började kallt med temperaturer ner till -10ºC. En mycket varm vår gav vinrankorna en tidig start, som gjorde att druvorna var mitt i mognaden när regnen kom under sensommaren. Det började se illa ut, men en rejäl värme i september räddade situationen och skörden blev en av de tidigaste någonsin i Rheingau. Generellt är Künstlers röda viner från 2011 eleganta med bra balans mellan alkohol och syra.

Artikelnr:     2249-01
Namn:     Künstler Pinot Noir Tradition
Pris:     99 kr
Årgång:     2011
Producent:   Weingut Künstler
Druvsort(er):   100% pinot noir
Ursprung:     Rheingau, Tyskland
Skörd:     Manuell
Jäsning:     Ståltank
Lagring:     Ståltank
Vinmakare:   Gunter Künstler

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.