Nigabs pressrum

Künstler-riesling från 60 år gamla stockar

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 09:32 CEST

Weingut Künstler från Hochheim i distriktet Rheingau i södra Tyskland har ett legendariskt rykte i vinvärlden. När Gunter Künstler nu presenterar sin riesling från 2010 är det en fruktfrisk smakupplevelse som bär mästarens hand.

En aldrig så skicklig vinmakare kan aldrig göra ett stort vin om inte vingården har unika förutsättningar. Weingut Künstler ligger där Rhens biflod Main gör en sväng åt väster strax innan den rinner upp i Rhen. Sluttningarna ligger i perfekt skuggfritt söderläge. Väl skyddat från nordliga vindar bildas ett mikroklimat som ger en mycket speciell odlingsmiljö. Man odlar till exempel citroner, fikon och mandel i dalen. Platsen kallas ”Den rika dalen” eftersom det är en av de varmaste platserna i Tyskland. När Gunter Künstler skördar de små smakrika rieslingdruvorna har de vuxit utmed södersluttningar på stockar som odlats i den kalkrika, fuktiga lerjorden i bortemot 60 år. Genom åren har rötterna letat sig ner i sluttningen där de hämtar mineraler och smaker som följer med hela vägen upp till glaset.

Smakprofil
Stielweg betyder den branta vägen och Künstlers Riesling 2010  har odlats utmed de brantaste sluttningarna där den sandrika lerjorden med sin höga fukthalt ger ett vin som är elegant, friskt, ovanligt robust och mineralrikt. De gamla stockarnas små druvor ger en koncentrerad smak med en mjuk sötma. Den kalkrika jordmånen och mikroklimatet i vingården utvecklar en riesling med en kraftfull fruktighet, samtidigt som den har den mjuka elegans som kännetecknar druvsorten. Vinet är livfullt med doft av mogen passionsfrukt, mango och mineraler. I smaken möter en frisk syra där exotiska frukter som persika och aprikos är framträdande. Vinet har en ljus guldgul färg som fått extra nyans och smak tack vare en lång lagring på stora ekfat.

Künstler Stielweg Riesling Trocken Alte Reben 2010 är ett vin som står upp mot många smaker, den friska syran och söta fruktigheten gör att den är sagolik till anklever, ljusa kötträtter, kyckling och lättare vilt. Det är också ett fiskvin av rang och gör sig även förträffligt till asiatiska rätter. Vinet är färdigt att drickas men kan lagras i många år.

Nr 9524801 Künstler Stielweg Riesling Trocken Alte Reben 2010 169 kr

Sortiment - TSE
Modul – T5
Antal flaskor - 1800
Lanseringsdatum – 12-10-01

Fakta om producenten
Weingut Künstler är en av de mest respekterade vinproducenterna i Rheingau, som är det mest ansedda av de tyska vindistrikten. Företaget grundades 1965 av Franz Künstler, vars familj tvingats på flykt från tjeckiska Mähren där de odlat vin sedan 1600-talet. I dag ansvarar sonen Gunter Künstler för verksamheten. Familjens ägor utmärker sig genom att ha flera olika typer av jordmåner, från väldränerad kalkrik jord till lössjord, sand och kompakt fuktbevarande lera. Detta ger Gunter Künstler mängder med instrument när han skapar sitt vin och det är inte för inte som han brukar kallas ”Mästaren av Terroir”.

– I Rheingau odlas bara någon enstaka procent av Tysklands viner, men de anses höra till de allra främsta.
– Weingut Künstlers vingårdar anses ha det bästa läget i Hochheim
– Det sägs att cisterciensermunkar började odla vin i Rheingau redan på 1100-talet.
– Riesling dominerar helt distriktets och Künstlers produktion

För mer info kontakta
Heléne Hjort
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.