Fältbiologerna

Kurragömma i Ojnareskogen

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 08:45 CEST

Tidigt idag har människor som protesterar mot Nordkalks avverkning av Ojnareskogen smugit sig ut och gömt sig i skogen nära avverkningsområdet. Att starta maskinen kommer innebära en stor säkerhetsrisk för de som gömt sig där.

- Vi har berättat för polisen att det sitter folk överallt i skogen nu, säger Karin Sutare med sonen Unne, snart två år. Folk kan sitta högt eller lågt, nära maskinen eller långt borta och maskinföraren har ingen aning om var de är. Jag hoppades verkligen att människoliv skulle gå först i det här läget men nu avverkar maskinen där jag vet att människor gömmer sig.

Högsta domstolen har fortfarande inte beslutat om de kommer ta upp fallet för prövning. Trots det avverkas skogen nu under polisbeskydd och oersättliga naturvärden skövlas i en rasande fart.

- Det är fruktansvärt att bara hjälplöst stå och se träden falla, säger Karin Sutare från Stånga på Södra Gotland. Vi kan inte snällt låta det ske.

Mellanskog har under avverkningarna framhållit ett säkerhetsavstånd på 75 meter. Något man brutit mot åtskilliga gånger tidigare. Nu säger Mellanskog att man litar på polisens bedömning att avverkningarna kan fortgå. Frågan är hur man kan göra det när polisen under tisdagen tillät avverkning bara 10 meter från träd där demonstranter befann sig. En av aktivisterna i träden filmade händelsen, vilket inom kort kommer ligga uppe här.

Bakgrundsfakta:
Ojnareskogen är en av Sveriges mest skyddsvärda skogar, och en viktig del i en planerad nationalpark på norra Gotland. Där finns över 250 rödlistade arter och ett komplext myrsystem som renar dricksvattnet i Gotlands största sjö, Bästeträsk. Trots detta så skyddas inte området av miljöbalken, som nu är svagare än någonsin. 2009 fick det finska företaget Nordkalk tillstånd att bryta kalk på 25 meters djup i ett 170 ha stort område i skogen. Ett antal engagerade har sedan miljööverdomstolens dom den 5 juli haft ett fredligt
stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är
oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Konflikten står mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur, jordbruk och turism för all framtid.

Kontakt:

Karin Sutare, boende i Stånga, på plats i Ojnareskogen

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.