Textil & Läderlaboratoriet Stockholm AB

Kurs i Trikåkunskap arrangeras av Textil & Läderlaboratoriet 21 oktober

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 14:13 CEST

Intresset för trikåprodukter, både i lätta och tunga kvaliteter, har ökat i modekollektionerna de senaste åren. Konsumenterna har uppskattat de lättskötta trikåmaterialen, men många har även upptäckt en del av trikåns svaga sidor.

Detta är skälet till att Textil & Läderlaboratoriet Stockholm AB arrangerar en kurs i trikåkunskap den 21 oktober kl. 10-17 i Stockholm. Denna kurs lär bl.a. ut hur man kvalitetsäkrar materialen, basmetoderna för stickning och trikåns benämningar för olika konstruktioner. Kursen går även igenom begreppet gauge och faktorer som påverkar noppbildning. Praktiska övningsmoment i analys och trikåbidningar ingår under kursdagen. Kursledare är en av Sveriges främsta experter inom området.

Kursen riktar sig till designers, inköpare, kvalitetsansvariga, säljare m.fl. inom textilbranschen. Mer information finns på www.textillab.se

Textil & Läderlaboratoriet är ett av Skandinaviens mångsidigaste provningslaboratorium för textila material, läder, skor, leksaker m.m. Laboratoriet är ackrediterat av Swedac och samarbetar med andra laboratorier över hela världen. Vi är medlem i Eurolab/Eurochem och ledamot av ARN, Allmänna Reklamationsnämnden, samt har ett svenskt och internationellt engagemang i framtagning av nya standarder.
Vår verksahmet består av flera arbetsområden:
Provning — testar och analyserar material och produkter samt tolkar testresultat
Kunskap — specifikationer, produktutveckling, konsultationer, inspektioner m.m
Kurser — öppna dagskurser för branschfolk samt "skräddarsydda" utbildnmingar för separata företag
Provningsutrustning — testapparater och förbrukningsmaterial
Läs mer på www.textillab.se