Textil & Läderlaboratoriet Stockholm AB

Kurs om Bomull arrangeras av Textil & Läderlaboratoriet Stockholm AB

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 11:33 CEST

En kurs om bomull arrangeras av Textil & Läderlaboratoriet i Stockholm den 7 oktober. Kursen följer bomullen från planta till färdig produkt. Bomullen är som naturfiber utsatt för påverkan av många faktorer under processen till färdig vara. Dessa faktorer påverkar i hög grad kvalitén få den färdiga varan.

Kursen lär deltagarna hur man bedömmer kvalitén på bomullsfibern och vilka egenskaper som fibern har. Deltagarna lär sig hur olika spinntekniker påverkar bomullsgarnet och hur garnet kan stickas eller vävs till olika konstruktioner. Kursen går igenom olika materielegenskaper och belyser faktorer som påverkar noppbildning (pilling). Kursen går även igenom hur olika förbehandlingar påverkar materialets egenskaper och belyse olika alternativ för färgning och tryckning innan finishering.

Denna kurs är lämplig för personal som arbetar med design, produktutveckling, inköp, kvalitetssäkring eller försäljning i företag där bomull är en viktig textilfiber. Mer information finns på www.textillab.se