Kustbevakningen

Kustbevakningen har tagit upp fem kubikmeter olja

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 10:04 CET

Under eftermiddagen har kustbevakningsflyget KBV 502 observerat och dokumenterat olja som läckt ut från det gundstötta containerfartyget Godafoss, strax norr om gränsen till Norge. Från flyget rapporteras att det nu ser ut att vara mindre olja i vattnet. Detta kan eventuellt bero på att oljan har sjunkit ner under vattenytan och inte är synlig.

Miljöskyddsfartyget KBV 050 har hittills tagit upp runt fem kubikmeter vattenblandad olja ur vattnet och fortsätter upptagningen. Kustbevakningsfartygen KBV 001 och KBV 051 är på väg mot området. KBV 001 beräknar vara framme klockan 22.00 och KBV 051 klockan 04.00 i natt. Kustbevakningen flyger åter i området klockan 21.00 i kväll och klockan 07.00 i morgon.

Högsjölänsor, som ska förhindra ytterligare spridning av olja i området, har lagts ut runt haveristen av de norska enheterna på plats.

Vädret i området är klart med nordostliga vindar, 5-8 meter/sekund. Prognosen för lördagen är i stort densamma som för idag.

För kontakt på Kustbevakningen och för bilder se: www.kustbevakningen.se under Nyheter.

Kustbevakningen
Huvudkontoret