Systembolaget AB

Kvalitetsviner från Bordeaux dominerar på decembers dryckesauktioner

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 13:35 CET

Den 8:e och den 15:e december är det återigen dags för Systembolagets stora och lilla dryckesauktion, i samarbete med Stockholms Auktionsverk. 982 poster kommer totalt sett att gå under klubban till ett sammanlagt värde av 6,7 miljoner kronor.

- Det är glädjande att kunna erbjuda de mest omfattande och värdefulla auktionerna någonsin i Sverige, säger Sören Nylund värderingsansvarig på Systembolaget.

Det är anmärkningsvärt många kvalitetsviner från Bordeaux denna gång, sammanlagt 50 % av det totala antalet poster, bland annat 12 flaskor Château Pétrus från 1982 där utropspriset är 240 000 - 300 000 kronor men också två lådor à 6 flaskor Château Pétrus från 2005 som ropas vardera för 120 000 - 150 000 kronor. På den lilla dryckesauktionen hittar vi mogna Château Latour från 1978 till ett utropspris på 1600 – 1800 kr.

Dryckesauktionens katalog liksom text och bild för auktionens objekt finns tillgängliga på www.systembolaget.se och på www.auktionsverket.se På webben finns även information om tidigare auktioner.

Visning av auktionernas objekt.
Visning sker måndag den 7 december kl 15:00 -19: 00, i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5.

Datum och plats för auktionerna.
Stora Dryckesauktionen: tisdag 8 december, start kl 12:00 i Stockholms Auktionsverks lokaler Nybrogatan 32 i Stockholms.
Lilla Dryckesauktionen: tisdag 15 december, start kl 15:00 i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 070-548 00 25
soren.nylund@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84 anna.hamilton@auktionsverket.se