Fiduser Communication

Kvarkens turism satsar stort på webb och sociala medier

Pressmeddelande   •  Jul 05, 2013 08:16 CEST

Tänk globalt agera lokalt. En känd devis men inte desto mindre aktuell. Kvarkenområdets sex turistbyråer tog fasta på orden och har sedan februari anlitat Team Viva och Svedest för att öka sin kompetens inom destinationsutveckling, webb och sociala medier.

Kompetensprojektet har lagts upp i workshops samt besök på de olika turistbyråerna under hela våren.

Ett första steg har varit att hjälpa destinationerna att särskilja sig så mycket som möjligt. Tord Carnlöf , VD på Svedest inledde projektet med destinationsutveckling och att utveckla teman.

Webben är viktigaste informationskällan för att nå ut globalt och där har Ylva Vitorovic, VD Viva Communication och Kinna Jonsson, VD Fiduser Communication utbildat genom en serie workshops i webbstrategi, sökmotoroptimering, skriva för webben samt sociala medier.

Vitorivic har delat med sig av sina specifika erfarenheter kring att arbeta med teman för att utveckla säsonger och öka antal gästnätter då det normalt sett är lågsäsong. Jonsson har följt upp med hur man skriver för webben och använder sociala medier praktiskt. Båda har lång erfarenhet av att arbeta med webben som kommunikationskanal.

– För Umeås del har arbetet med SEO, webbstrategier och att skriva för webben kommit till stor användning eftersom turistbyrån arbetar för fullt med den nya hemsidan som ska lanseras efter sommaren berättar Theres Hiltunen, projektledare för Kvarken på webben. Hon säger att nyttan bl a varit att man i och med projektet har Umeå turistbyrå kunnat ställa högre krav på leverantören och ifrågasätta för att få en optimal hemsida.

Att jobba med strategi och hitta sina ambassadörer är viktigt för att bli framgångsrik på nätet. Det gäller både att synas på ett bra sätt på den egna webbplatsen genom bra innehåll, utformning och sökmotoroptimering. De sociala medierna ger dig möjligheterna att nå ut, sprida dina budskap men också att föra en dialog med målgruppen för att snabbt förstå vad den efterfrågar och är intresserad av.

–Turistbyråerna kommer att lyckas då deltagarna varit verkligt intresserade av att använda webben som kommunikationskanal. Förståelsen finns också att sociala medier är en långsiktig satsning säger Kinna Jonsson, kommunikationsstrateg. Att i nästa steg involvera de små turistföretagen på respektive ort är klok. Då arbetar alla på destinationen mot samma mål. Det är roligt att höra att vår insats varit så uppskattad.

Om
Viva Communication är en fullservice aktör inom webben som erbjuder kurser och föreläsningar kring området webbutveckling, webbstrategi, sociala medier samt arrangerar bloggresor med både socialt mediestöd och klassisk PR. I sin portfölj har VIVA Communication även operativa lösningar som kartläggning, målgruppsanalys, uppdatering av webben, driva Facebooksidor samt skriva texter och blogginlägg.

Samarbetspartners
Viva Communication med VD Ylva Vitorovic, har knutit till sig olika kompetenser och jobbar med partners som Tord Carnlöf VD Svensk Destionationsutveckling Svedest. Kinna Jonsson, VD, Fiduser Communication. På det sättet kan Viva Communication med Team VIVA erbjuda lösningar för större uppdragsgivare.

Ylva Vitorivic har jobbat med kombinationen sociala medier och besöksnäringen sedan 2010. Kinna Jonsson har arbetat med webbutveckling inom mötesindustrin sedan 2001. Svedest är hjärnorna bakom Strategin för svensk affärsnäring 2020.

Kunder i urval
Viva Communication har sedan starten varit anlitade av bl a  följande andra aktörer inom turistnäringen: Björholmens Marina, Destination Läckö Kinnekulle, Västsvenska Turistrådet, Göta Kanalnätverket och nu senast av Botnia-Atlantica – Kvarken på webben.

Botnia-Atlanticaprojektet
Projektet syftar till att öka integrationen och samverkan inom Botnia-Atlanticaområdet (Norra Norge, Sverige, Finland) för att uppnå starkare tillväxt och hållbar utveckling inom turismen.
Läs mer om projektets upplägg och finansiering.

Kinna Jonson, 070-662 09 44
Ylva Vitorovic, 031-761 87 00