Kvarnholmen Utveckling AB

Kvarnholmens historia samlas i ny bok

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2013 10:43 CET

Nu har vi samlat Kvarnholmens historia i en ny bok. Boken ”Kvarnholmen – en unik historia” delas ut till alla Kvarnholmare innan jul men finns också till försäljning.

I  ”Kvarnholmen – en unik historia” har vi samlat Kvarnholmens rika historia från istid till nutid och tack vare KF:s rika bildarkiv har vi kunnat illustrera Kvarnholmens glansdagar från 20- till 90-tal.

Kvarnholmen har en lång historia av pionjär- och utvecklingsanda. Här har industri-, arkitektur- och samhällshistoria skapats, men sedan industrin lades ner på 1990-talet har ön fört en slumrande och nästan anonym tillvaro.

Kvarnholmen håller på att väckas till liv igen, men samtidigt som vi blickar framåt och välkomnar nya kvarnholmare till ön vill vi inte förlora det som Kvarnholmen en gång var.

Med boken ”Kvarnholmen– en unik historia” vill hålla Kvarnholmens unika historia vid liv och förmedla berättelser från dem som bott, arbetat eller vistats på ön. För många var och är Kvarnholmen inte bara en arbetsplats utan ett hem, ett sommarnöje, en äventyrsö och en identitet.

Boken delas ut till alla som idag bor på Kvarnholmen till jul och kan även köpas på utvalda ställen.

Kvarnholmen Utveckling AB driver stadsutvecklingen på Kvarnholmen och ägs gemensamt av JM, Peab och Folksam. I arbetet ingår att utveckla infrastrukturen på ön och att förvalta kommersiella fastigheter. Tillsammans med Nacka kommun tar Kuab fram detaljplaner för över 2 500 nya bostäder och 30 000 kvadratmeter kommersiella lokaler.