Smampion AB

Kvartalsrapport Q3 – Svenska företag på Instagram

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 08:34 CET

Instagram är en viktig och stadigt växande plattform för svenska företag som vill kommunicera och skapa kundrelationer på. I snitt ökade svenska företag på Instagram med 11,7% per månad under föregående kvartal och här följer rapporten, som sträcker sig från 1 juli till 1 oktober (Q3). Drygt 2500 företag ingår Smampions intressanta och spännande undersökning som kan läsas i sin helhet här.

Det är en bred och mångfacetterad undersökning som visar att de mest olika verksamheter kan göra bra ifrån sig på sociala medier och inspirera såväl etablerade aktörer som nya uppstickare till att tänka nytt vad gäller kommunikation, PR och kundrelationer. Tredje kvartalet visar på stabila förhållanden i toppen vad gäller svenska företag och deras följare på Instagram. IKEA ligger i topp med 28 631 nya följare, vilket innebär en ökning med 16%. Detta gör IKEA till det svenska företag som är störst på Instagram.

Sport skapar mest engagemang

Med tanke på Sommar-OS i Rio de Janeiro så är det kanske inte så konstigt att sporten dominerar på listan vad gäller engagemang. Sportbladet(Aftonbladet)och SVT Sport placerar sig högt, troligen till följd av OS-bevakningen men även Djurgården Fotboll och IFK Göteborg återfinns på listan så även svenska sportnyheter på hemmaplan har gjort bra ifrån sig på Instagram under perioden. Högst upp på listan finner vi Djurens Rätt som åter igen har en otrolig stor engagemangsgrad på inte mindre än 201%, imponerade stort! För andra ideella organisationer så kan Djurens rätt vara en bra inspirationskälla för hur man kan lyfta sin agenda på ett bra sätt.

Höga poäng* för svenska företag på Instagram

Svenska aktörer presterar rätt bra på Instagram och den samling av organisationer och företag som finns på topplistan över bäst närvaro totalt sett är väldigt bred och blandad, vilket är roligt att se. Så vitt skilda verksamheter som Svenska Ridsportförbundet och IFK Norrköping återfinns bredvid Notar Mäklare Hammarby och Expressen Kungligt. I topp hittar vi dock Höganäs kommun och Birks Cruises som på första respektive andra plats imponerar stort i konkurrensen.

Detta visar att semestermånader och Sommar-OS inte inneburit att aktörerna på listan legat i hängmattan under tredje kvartalet, tvärtom finns här mycket att inspireras av för andra företag och organisationer som vill hålla sig synliga på Instagram.

Gällande poäng i undersökningen så är det ett helhetsbetyg för en sida som vi graderar mellan 0 till 100 och som summerar sidans prestation för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Poäng över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro/betyg medans poäng under 45 är det inte alls ett godkänt betyg.

Länk till undersökningen om svenska företag och organisationer på Instagram.

Om Smampion

Smampion AB är ett analys- och programvaruföretag inom sociala medier. Vi genomför dagligen analyser av över 10 000 svenska företag och organisationer på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Vi levererar rapporter till våra kunder som innehåller statistik, insikter och råd för hur dom kan göra bättre val baserat på data och analyserna för deras sidor i sociala medier genom vår webbtjänst. Vi undersöker Sveriges totala närvaro på sociala medier och släpper emellanåt undersökningar och rapporter, som vi ser som en viktig del till att kunna informera våra intressenter för hur omvärlden ser ut. Vårt mål med våra produkter är att hjälpa företag och organisationer i det dagliga samt långsiktiga arbetet att lyckas med sin närvaro på sociala medier.

Besök Smampions hemsida för mer information.

Ni kan kontakta oss på e-postadressen: support@smampion.se, för frågor kring undersökningen. För övriga frågor går det även bra att ringa oss på telefonnummer: 010 - 88 48 200.