Partille Cup - World of Handball

Kviberg – ny spelplats i Partille Cup

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 10:18 CEST

Många känner redan till att världens största handbollsturnering spelas på Heden i centrala Göteborg. Men förutom de 30 planerna vid Partille Cup Center spelas även matcher på Överåsvallen och Valhalla med sex planer vardera – och nu växer turneringen österut till plastgräsplanerna på Kviberg.

–Vi kommer satsa på att bygga upp ett mysigt område för alla spelare och åskådare på vårt nya spelcenter, säger generalsekreteraren Fredrik Andersson och fortsätter:

– Det finns plats för tolv planer på Kviberg och med så många lag på samma plats kommer det garanterat att bli en härlig atmosfär.

En av anledningarna till att Partille Cup breddar sig är att man återigen slår nytt deltagarrekord. 1 065 lag från 47 nationer väntas anlända till Partille Cup vecka 27 för att delta i – inte bara världens största ungdomsturnering i handboll– utan även den mest internationella.

En annan anledning är att turneringen i år inte kommer att spelas på Ullevi då arenan är upptagen av större musikarrangemang och Guldhedens konstgräs är under reparation.

– Det är lite tur i oturen att vi inte kan spela på tidigare spelfält, men samtidigt en möjlighet att testa Kviberg där vi kan ha fler planer. Det betyder en mer samlad spelplats vilket deltagarna garanterat kommer att uppskatta. Dessutom hoppas vi på att det kan bli ett ännu större spelfält på Kviberg i framtiden som vår turnering kan växa med, säger Fredrik.

Och han har fog för sin optimism – turneringen växer för tolfte året i rad.

Fakta Partille Cup 2011
Antal lag: 1 065