Soliditet

Kvinnliga vd:ar knappar in på män i lönematch

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 09:43 CET

Kvinnliga vd:ar har fortfarande klart lägre inkomst än manliga dito, men närmar sig männen i snabb takt. På grund av lågkonjunkturen står vd-kollektivet som helhet stilla lönemässigt. Samtidigt fortsätter de allra största bolagens vd:ar att öka sina löner.

Kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet kartlägger varje år inkomst av tjänst hos Sveriges 51 000 registrerade vd:ar i aktiebolag. Mellan 2008 och 2009 ökade median-vd:n lönen med 0,1 procent till cirka 36 000 kronor i månaden. Samtidigt lyckades den minoritet av vd:arna som är kvinnor (cirka 14 procent) öka sina löner med 3 procent till 30 000 kronor per månad.
”Även om det är en liten ökning är det anmärkningsvärt att kvinnorna lyckades höja sina löner i lågkonjunkturen. Det är stark jobbat och tyder på att kvinnliga ledare är attraktiva på arbetsmarknaden”, säger Soliditets vd Krister Jörlén.
Mest av alla ökar kvinnliga vd:ar i åldern 50-54 år. Manliga vd:ar i samma ålder sänkte däremot sina löner.

En annan vd-kategori som gick mot strömmen är storbolagens vd:ar, som ofta kritiseras för generösa bonusar. Vd:arna som leder bolag som omsätter 5 miljarder kronor eller mer ökade sina inkomster av tjänst med 9,3 procent, medan börsens vd:ar i samma kategori fick sänkta löner.
”Det är mycket förvånande att de mest välbetalda vd:arna ökade sina löner under 2009, som var ett lågkonjunkturår. Även de storbolags-vd:ar vars bolag minskade omsättningen 2009 ökade sin inkomst markant samma år. Så är det inte i de mindre bolagen, där får vd snarast oförändrad eller sänkt inkomst om omsättningen minskar”, säger Krister Jörlén.

Hela rapporten finns att läsa på www.soliditet.se/pressrum

Diagram och tabell rörande VD-inkomstförändring efter storlek på företag: nettoomsättning samt VD-inkomstförändring uppdelat på
börsnoterade och övriga bolag finns att hitta i bifogad PDF fil.

Kontaktperson:
Krister Jörlén, VD för AAA Soliditet AB