Hotell- och Restaurangfacket, HRF

Kvinnodominerat förbund välkomnar IF Metalls uppslutning bakom LO-samordningen

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 15:23 CET

IF Metalls lämnade på torsdagen beskedet att man ställer upp bakom de samordnade krav som LO-förbunden gemensamt går ut med inför avtalsrörelsen. Detta välkomnas varmt av Hotell- och restaurangfacket, som hör till de förbund som har störst andel kvinnor som medlemmar.

Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse har nu också fattat beslut om att ställa sig bakom LO:s samordnade krav.

- Att LO nu är enat bakom de gemensamma kraven är oerhört viktigt, inte minst för alla våra medlemmar med låg lön, som gynnas av kvinnosatsningen. Det är viktigt att de mansdominerade förbunden ställer upp på att minska skillnaderna mellan kvinno- och mansdominerade branscher, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia i en kommentar.

Hotell- och restaurangfacket har cirka 60 000 medlemmar, varav cirka två tredjedelar är kvinnor, på på krogar, hotell, restauranger, barer, kasinon, konditorier, flygplatser, bingo- och bowlinghallar, konferens-, turism- och nöjesparksanläggningar. Snittlönen ligger endast på drygt 16 000 kronor i månaden. Hotell- och restaurangfackets viktigaste avtal löper ut den 30 april.

Daniel Färm
Hotell- och restaurangfacket