Kvinnoforum

Kvinnoforum, polis och socialtjänst i unikt europeiskt samarbete mot hedersrelaterat våld

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 16:22 CET

Stiftelsen Kvinnoforum har fått EU-medel för att tillsammans med polis, forskarinstitut, idéburna organisationer och socialtjänst i England, Tyskland, Holland, Cypern, Bulgarien och Finland i arbeta mot hedersrelaterat våld. Projektet innehåller en kartläggning av hur pass mycket det förekommer, finna framgångsrika exempel och metoder och öka kunskapen om hur hedersrelaterat våld ska angripas.

- Vi är glada för att vi fått EU:s förtroende, av nästan 300 sökande, att leda det här projektet, säger Kvinnoforums vd Bam Björling. Det finns alldeles för lite medel på hemmaplan för den här typen av arbete. Dessutom är detta ett genombrott eftersom vi arbetat med hedersrelaterat våld i närmare 14 år!

Stiftelsen Kvinnoforum, som tagit initiativet till projektet, samarbetar med ett antal olika länder i projektet. Polisen i England är bl a med och en internationell konferens kommer att hållas med polismyndigheterna i de olika länderna.

- Hedersproblematiken är en högt prioriterad fråga för polisen i England och projektet kommer att vara en viktigt del också i det europeiska arbetet mot hedersrelaterat våld, säger commander Andy Baker, Metropolitan Police i England. Det är bra att Kvinnoforum driver det här.

Projektet finansieras av DG Employment and Social affairs, under Transnational Exchange program, som är en del av EU:s arbete mot fattigdom och socialt utanförskap.

Tidigare i höstas fick Kvinnoforum också medel från “Daphne-programmet”, som är EU-kommissionens program rörande våld mot kvinnor och barn, för projektet Shehrazad. Projektet är ett samarbete mellan Sverige, Spanien, Storbritannien och Tyskland och syftar till att motverka förekomsten av hedersrelaterat våld. Projektledare är Kvinnoforums Sherin Abdel Hamid, forskare inom islamsk feminism.

För mer information, kontakta Bam Björling, 08-56 22 88 44, 070-37 36 805 eller Anna Tengqvist, 08-56 22 88 19, 0709-220120.

Stiftelsen Kvinnoforum, Karlbergsvägen 77, 113 35 Stockholm, 08-56 22 88 00, www.kvinnoforum.se