Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Kvinnojourerna öppna jul och nyår, 200 barn firar jul på skyddat boende

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2013 14:18 CET

Med hjälp av ideella krafter kan SKR:s kvinnojourer ta emot samtal och stötta och skydda våldsutsatta kvinnor och barn även över jul och nyår. Över 200 barn kommer att fira jul på någon av SKR:s kvinnojourer.

4 av 5 kvinnojourer är tillgängliga varje dag under hela jul- och nyårsperioden. Flera dygnet runt. 1 av 5 kvinnojourer har begränsade öppettider för nya sökande under röda dagar men är nåbara däremellan. Inte en enda kvinnojour tar helt ledigt över jul och nyår.

Här hittar du kvinnojourernas öppettider under jul och nyår.

Minst 200 barn firar jul på kvinnojour
Många barn firar i år sin första jul någonsin utan att behöva uppleva pappas våld mot mamma. SKR uppskattar att över 200 barn kommer att fira jul och nyår på någon av förbundets kvinnojourer. Omkring 160* av dessa barn upplever i år sin första julen någonsin utan våld, hot och kränkningar.
(*8 av 10 barn vars mamma blir utsatt av sin partner eller ex-partner har levt med våldet i hela sina liv, det vill säga att det pågick redan innan de föddes.)

På kvinnojourerna gör man det man kan för att barnen ska ha en meningsfull och trygg tillvaro i väntan på att livet kan börja på riktigt efter tiden på jouren.

– I det skyddade boendet har vi fler aktiviteter för mammor och barn under julen eftersom det är en svår tid. Vi hjälper de som kan ta sig till släkt och vänner med ekonomiskt stöd till resor, säger Catarina Gustafsson på Kvinnojouren Jönköping.

– Fler och fler av SKR:s kvinnojourer anställer personal som ansvarar för barnen. Fler kommuner behöver ge sin lokala kvinnojour möjlighet till detta. Barn som upplevt våld behöver stöd, lugn och ro och trygghet under en lång tid, menar SKR:s förbundssekreterare Olga Persson.

Se fler citat, klicka här.

Kvinnofrid måste bli del av välfärden
Tack vare volontärer har alla kvinnojourer, med undantag av en eller två, möjlighet att ta emot våldsutsatta kvinnor och barn som söker akut skydd även under jul- och nyårshelgerna.

– Kvinnojourerna är inte ett komplement till befintlig verksamhet i kommunerna, snarare gör de hela jobbet själva. Det blir extra tydligt när resten av samhället går på julledighet. Vi är alltså, över trettio år efter att de första kvinnojourerna startade, ofta det enda alternativet istället för den länk i en fungerande stödkedja vi vill vara, säger SKR:s förbundssekreterare Olga Persson.
– Om jag får önska mig något inför julen är det att kvinnofrid och barnfrid ska bli en del av samhällets skyddsnät och den generella välfärden. Idag står inte samhället på kvinnor och barns sida tillräckligt ofta och tydligt. Det är talande i sig att det är kvinnorna och barnen och inte förövaren som måste fira jul eller tillbringa jullovet på ett tillfälligt boende.

Också majoriteten av tjejjourerna lyckas med hjälp av ideella krafter hålla öppet för att chatta med de som behöver stöd under jullovet. Se separat pressmeddelande (1).

Presskontakter: Kontaktpersoner på lokala jourer listas i Bilaga 2.
För intervjuer och kommentarer: Olga Persson, förbundssekreterare SKR, olga.persson@kvinnojouren.se, 0704-611 888

För frågor och information: Emma Söderström, pressekreterare SKR, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, 0735.363565

Här hittar du pressbilder.

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar över 110 kvinnojourertjejjourer och andra idéburna stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se