Kraft Foods Sverige AB

KVINNOR FÖREDRAR CHOKLAD FRAMFÖR SEX - Helgens 5 favoritsysslor presenteras

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 10:26 CET

Vet du inte vad du ska köpa till din partner i helgen? Ungdomar och kvinnor tycker att det är romantiskt att bli överraskade med choklad av beundrare. Kvinnor föredrar även en bit choklad framför sex under helgen, jämfört med män. Detta visar en undersökning som gjorts av omvärlds- och analysföretaget United Minds på uppdrag av Marabou.

Alla hjärtans dag närmar sig och det finns fortfarande de som ännu inte planerat hur de ska fira dagen. Tre av fyra kvinnor anser att det är ganska eller mycket romantiskt att bli överraskade med choklad av beundrare. Ungdomar är desto mer förälskade i choklad. 35 procent av ungdomarna (18-22 år) menar att det är mycket romantiskt med choklad medan endast 9 procent bland de äldre (56+) tycker detsamma.

Har man bestämt sig för att spendera fredags- eller lördagskvällen hemma så finns det några givna favoriter. En god middag eller film är självklara vinnare. Kvinnor i Stockholm föredrar choklad framför att ha sex på helgen (39 procent mot 33 procent). I Malmö är det nästan raka motsatsen. Där vill 46 procent av kvinnorna ha sex under helgen och 35 procent föredrar en bit choklad.

- Vi ser tydliga försäljningsökningar under Alla hjärtans dag och det är även en av de högtider som vi satsar på. Choklad är njutning och har varit så ända sedan aztekerna använde choklad som kärleksdryck, säger Malin Jönsson, marknadschef på Marabou.

Både män och kvinnor har svårt att behålla chokladaskar som de har fått i present. Fyra av tio har någon gång givit bort en chokladask som de själva fått i present. Ungdomar är mer benägna att behålla chokladaskar som de fått i present. Endast 23 procent av ungdomarna ger bort sina chokladpresenter medan 45 procent bland de äldre (56+) inte drar sig för att återanvända chokladaskar som de själva fått.

Helgkvällens 5-i-topp (kvinnor) Helgkvällens 5-i-topp (män)

• Äter en god middag 75% Äter en god middag 64%
  • Tittar på film 64% Tittar på film 53%
  • Äter god choklad 40% Har sex 52%
  • Har sex 36% Äter god choklad 32%
  • Läser en god bok 23% Läser en god bok 14%
  • Om undersökningen

Marabous undersökning bygger på en kvantitativ webbenkät med 1 000 svarande i åldrarna 18 år och uppåt. Undersökningen har genomförts av omvärlds- och analysföretaget United Minds under april 2009.

För ytterligare information, kontakta:

Malin Jönsson, marknadschef på Marabou, 070-315 80 01

Om Kraft Foods

Kraft Foodsmakes today deliciousi 150 länder världen över. Våra 100 000 anställda arbetar för att göra goda produkter som konsumenter tycker om. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. Våra varumärken Marabou, Daim, Twist, Japp, Gevalia, Freia, Philadelphia, O’boy och LU ger tusentals konsumenter glädje varje dag.

Kraft Foods (NYSE: KFT) är världens näst största livsmedelsföretag med en årlig omsättning på 42 miljarder USD. Företaget är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standard & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har ca. 1600 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle.

Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8,
    194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00