Sedell&Friends

"Kvinnor kräver ett annat samhälle nu" Åsa Regnér, jämställdhetsminister intervjuas i podden Krossa glastaket

Pressmeddelande   •   Jan 03, 2018 18:41 CET

”Kvinnor kräver ett annat samhälle nu

En jämställdhetsminister i världens första feministiska regering, en kvinna med makt över de frågor som äntligen fått stå i fokus iom höstens #metto-rörelse. Vad säger Åsa Regnér om den makten, vad betyder just #metoo för politiken framåt och hur ser männens ansvar ut nu?

I avsnittet kallat ”Gå från ord till handling” berättar Åsa om sin väg in i politiken från en uppväxt i en aktiv moderat familj till att hitta sin politiska hemvist hos socialdemokraterna via sitt engagemang för just jämställdhetsfrågorna.

Om Åsa Regnér själv stött på glastak och hur hon hanterat det svarar hon bla:

- Jag lärde mig tidigt att det finns strategier mot dem som alltid vill förminska och förlöjliga jämmställdhetsfrågorna. En strategi jag alltid har haft är att läsa på. Jag har två akademiska examina och det tror jag hänger ihop med att jag vill ha på fötter. Jag har också hämtat kraft och styrka hos andra kvinnor.

Åsa Regnér menar också att representation är avgörande för jämställdhet och hon har tagit initiativ till en överenskommelse med de andra partierna att det ska vara hälften kvinnor respektive män på valbar plats inför valet. Men har mött på motstånd.

Lyssna på podden här

Podden Krossa glastaket har funnits i ett drygt år och drivs av Ulrika Sedell och Kristina Stutterheim. Det är den lilla podden med de stora namnen och de viktiga frågorna. Ide senaste avsnitten mötte vi Anna Kinberg Batra och Birgitta Olsson, i nästa avsnitt möter vi Annie Lööf.

- Podden föddes ur ilska, säger Ulrika Sedell. Dagligen alla berättelser om hur kvinnor stoppas i karriären, när glastaken slås i. Och ständigt alla kommentarer om hur bra det ändå är i Sverige, jämställdheten har ju kommit långt. Kvinnorna får bara ta lite mer plats. Med podden vill vi sätta ljuset på dessa frågor och bidra till en förändring.

- Klart att Sverige är ett av världen mest jämställda länder. Men i toppen finns fortfarande männen. Och efter 3 månader med #metoo kan vi nog alla vara överens om att Sverige har mycket jobb kvar, säger Kristina Stutterheim.

Podden Krossa Glastaket

Endast 33% av cheferna i Sverige är kvinnor, bara 15% är verkställande direktörer och endast 6% av dem är ordförande i en företagsstyrelse. Krossa glastaket synliggör osynliga karriärhinder för kvinnor genom att spana i både forskning och praktik, genom intervjuer med framgångsrika ledare som berättar om hur de slagit i, krossat och tagit sig förbi glastaket. Dessutom med lyssnarfrågor från kvinnor i karriären.

Ulrika Sedell, chefshandledare, föreläsare, författare till boken Bortom glastaket och grundare av www.sedellfriends.se och Kristina Stutterheim, kommunikationschef vid Riksteatern, chefscoach och mentor.

Endast 33% av cheferna i Sverige är kvinnor, bara 15% av alla verkställande direktörer och endast 6% av styrelseordföranden. Podden Krossa glastaket synliggör osynliga karriärhinder för kvinnor genom att spana både i forskning och i praktik, med intervjuer av framgångsrika ledare som berättar om hur de slagit i, krossat och tagit sig förbi glastaket. Ulrika Sedell och Kristina Stutterheim har bestämt sig för att glastaken ska krossas.