Kvinnor och låginkomsttagare förlorare på regeringens politik

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 14:01 CEST

Efter halvtid med den borgerliga regeringen växer klyftorna med rasande fart. Den rikaste tiondelen av befolkningen har fått en mycket god inkomstutveckling visar siffror som vänsterpartiet har beställt från Riksdagens utredningstjänst. Tex har den genomsnittliga skillnaden i nettoinkomst ökat från 40 300 kronor per år 2006 till 52 800 kronor 2008.

- Det är alltså 12 500 kronor mer till männen, det motsvarar drygt 1000 kr per månad. Reinfeldts politik gynnar män med höga inkomster och missgynnar oss kvinnor. Den ökade skillnaden beror på att regeringens skattesänkningar, inklusive slopandet av förmögenhetsskatten och fastighetsskattereformen, främst gynnar män. Samtidigt drabbas kvinnor mer av åtstramningar i socialförsäkringssystemen eftersom kvinnor oftare än män är sjukskrivna, deltidsarbetslösa och föräldralediga, säger Ulla Andersson, vänsterpartiets ekonomisk politiska talesperson.

Enligt rapporten har den rikaste tiondelen av Sveriges vuxna befolkning, omkring 700 000 personer, fått över 40 procent av den totala inkomstökningen, vilket motsvarar 5 000 kronor mer i månaden. Det är topp 10 procent som tjänar på Reinfeldt sk "fördelningspolitik".

- Samtidigt som inkomsterna ökar mest för top 10 procent så ökar fattigdomen. Antalet fattiga har ökat med 146 000 personer mellan 2006-2008. Dessutom fördubblas barnfattigdomen bland barn med ensamstående föräldrar från 14 procent 2006 till 27 procent 2008, avslutar Andersson.

Rapporten kan laddas ned på www.vansterpartiet.se

För mer info, kontakta:

Ulla Andersson, 070-237 99 91