E-butik i Norden AB

Kvinnor och män upplever trygghet på nätet på olika sätt

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 08:00 CET

SIFO-undersökning på uppdrag av E-butik.se, störst i Sverige på plattformar för e-handel, visar:

Kvinnor och män upplever trygghet på nätet på olika sätt
När TNS SIFO frågar vad som ger mest trygghet vid köp av varor och tjänster via Internet ger män och kvinnor olika svar. Viktigast för både kvinnor och män är att webbshopen har någon form av e-handelscertifiering och att det även finns en fysisk butik att gå till. Men medan kvinnorna därefter värderar tydlig och enkel information högt, lägger männen istället vikt vid andras omdömen och synpunkter.

– Man skulle kunna tro att kvinnor, som normalt sett anses vara mer relationsinriktade, skulle lägga större vikt vid vad andra säger och tycker, säger Daniel Lindström på E-butik.se. Men i det här fallet är det precis tvärtom, bara 15 procent av kvinnorna värderar det högst, medan mer än var fjärde man anser att andras omdömen är det absolut viktigaste kriteriet för att känna sig trygg i sin e-handel.

Yngre mer skeptiska mot certifieringar
Det finns dock en tydlig åldersmässig skillnad här. Ju yngre de svarande är i SIFO:s undersökning,desto större vikt lägger de på andras omdömen och recensioner, medan personer i 35-årsåldern och uppåt mycket tydligt bedömer en säkerhetscertifiering som viktigast.

– Det är svårt att veta vad det beror på, säger Daniel Lindström, men kanske handlar det om en allmän
skepsis bland de yngre som upplever att de översköljs av olika certifieringar. De äldre kanske har större respekt för att en certifiering är något absolut och pålitligt.

Smålänningarna låter sig inte imponeras av fysiska butiker
Undersökningen visar däremot att utbildningsnivå och sysselsättning i väldigt liten utsträckning påverkar värderingen av vad som skapar mest trygghet vid näthandeln. Det är just skillnaden i kön och ålder som ger de tydliga skiljelinjerna. En viss geografisk skillnad kan dock ses. Bland stockholmarna lägger hela 29 procent stor vikt vid att det finns en fysisk butik att gå till, medan smålänningarna utmärker sig med att bara 19 procent tycker att det skapar någon form av trygghet i köpet.

Frågor kring säkerhet vid e-handel blir allt viktigare, när fler provar på de nya möjligheterna. På bara tre år har omsättningen för svensk internethandel ökat från 37 till 66 miljarder kronor.* E-butik i Norden har nyligen lanserat en standardiserad plattform för mobil e-handel som kan innebära ett genombrott för handel via mobiltelefon.

För mer information, kontakta gärna:
Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik i Norden AB, tel 0734-25 45 57, daniel@e-butik.se Bilder fria för publicering på http://www.ebutik.se/om-foretaget/pressmaterial/bildmaterial

Om TNS SIFO:s undersökning
TNS SIFO genomförde på uppdrag av Nätsmart/E-butik i Norden en undersökning bland 1000 svenskar kring trygghet/förtroende för nätbutiker. Metoden var datainsamling via webbaserade intervjuer i TNS SIFO:s internetpanel. Totalt genomfördes 1037 intervjuer. För att läsa hela undersökningen se: e-butik.se/SIFO.

* Källa DIBS e-handelsindex Sverige

E-butik i Norden AB är Sveriges största leverantör av e-butiker. Mer än 1 600 företag använder företagets plattform för sin Internethandel och omsätter tillsammans ca 800 Mkr. E-butik startades 1998 av bröderna Tim och Tom Svensson och har idag runt 20 anställda. I oktober 2010 utsågs E-butik i Norden till ett Gasellföretag av Dagens Industri, som ett av Sveriges snabbast växande företag. Mer information finns på www.e-butik.se.