Apollo

Kyla och snö skapar resfeber i Sverige

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2014 11:16 CET

Sommarbokningarna upp 10 procent. Grekland sommarens stora vinnare.

Apollos försäljning av sommarresorna för 2014 har ökat med 10 procent jämfört med föregående år. Till flera av de stora grekiska destinationerna, som  t ex Kreta och Rhodos, har försäljningen ökat med drygt 30 procent. Den senaste veckans snö och kyla har skruvat upp efterfrågan på resor till solen ytterligare.

Fler svenskar ån någonsin har bokat en resa till solen i sommar. De första veckorna i januari brukar vara den tid på året då allra flest resor till solen säljs. I år är inget undantag.  Hela 10 procent fler har redan bokat en resa jämfört med vid samma tid förra året. Den senaste veckans kyliga väder verkar
ytterligare har skruvat upp efterfrågan på resor till som och värme.

- Många familjer samlades vid jul , och det är också ett tillfälle  att planera sin sommarsemester.
Och alla behöver vi kanske ha något härligt att se fram emot, speciellt dessa sk oxveckor som många upplever om extra tunga och tråkiga. Sommarlovet är särskilt viktigt för familjen och många bokar tidigt för att säkra de bästa solstolarna och de rymliga lägenheterna med plats för hela familjen, säger Kajsa Moström, Apollos informationschef.

Grekland är det land som efterfrågas allt mest. Apollos som är Sveriges största arrangör av resor till Grekland kan bara glädjas åt det stora intresset för landet.  Apollo har till sommaren satsat på flera nya grekiska destinationer och totalt har utbudet av resor till Grekland ökat med drygt 20 procent.

-  Vi ser att det finns en stor efterfrågan på Grekland. Och Grekland erbjuder en oändlig möjlighet att upptäcka nya platser. Till sommaren har vi lanserat flera grekiska nyheter; Kalamata, Mykonos, Tinos,
Syros och Sivota är våra nyheter för sommaren, fortsätter Kajsa Moström, Apollos informationschef

Apollos bäst sålda resmål per den 15 januari 2014:

1. Kreta

2. Rhodos

3. Alanya

4. Kroatien

5. Kos

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet i Sverige. Apollo är ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Apollo tillhör Kuoni Nordic och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair. Falk Lauritsen, Golf Plaisir, Lime Travel och Krone Golf  samt aktivitesanläggningen Playitas på Fuerteventura tillhör också den nordiska delen av koncernen.  Kuoni Nordic har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.